wie heeft pistolen uitgevonden?

wie heeft pistolen nu uitgevonden?
dat wil ik zo graag weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Pistolen zijn aan het begin van de 16e eeuw in de Toscaanse stad Pistoia ontstaan. Het pistool dankt zijn ontstaan aan de uitvinding in 1517 van een nieuw model ontstekingsmechanisme dat met een stuk vuursteen werkt, in plaats van de tot dan toe gebruikelijke lont.

Ik heb ook de naam gevonden van de wapensmid die het pistool zou hebben uitgevonden: Het pistool is uitgevonden in Pistoia in Italië door de wapensmid Caminelleo Vitelli (1540).

Toegevoegd na 18 minuten:
Er waren al veel eerder handvuurwapens uitgevonden die werkten op basis van buskruit in een metalen pijp zoals de donderbus en musket. Deze werden echter aangestoken door een lont.

Door de uitvinding van een ontstekingsmechanisme ontstond het pistool. Hieruit zijn later andere handvuurwapens onstaan zoals de revolver (met een draaiend magazijn voor meerdere kogels).

De modernere pistolen onderscheiden zich van de revolver doordat er een losse houder is met patronen.

In onderstaande afbeelding een pistool uit 1610. Het ontstekingsmechanisme was een gespannen haan die bij het overhalen van de trekker losschoot en via een vuursteentje een vonk gaf die het kruit liet ontbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We weten niet precies waar vuurwapens vandaan komen. Maar in China waren er (rond het jaar 1000) vuurwerk-raketten. Die werden gevuld met buskruit voor de oorlog. Nadat er buskruit was uitgevonden werden de eerste vuurwapens gemaakt.