wat is de ontstaans geschiedenis van slingers?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Amadea
9 jaar geleden
Bedoel je de versierselen ter gelegenheid van een feestdag?
Antoni
9 jaar geleden
De oudste of eerste slingers werden in ieder geval gemaakt met bloemen en/of (boom)bladeren. Verder is er niet snel meer informatie over de ontstaansgeschiedenis te vinden.
Amadea
9 jaar geleden
David doodde Goliath door met een slinger een steen tegen diens voorhoofd te schieten. Het zou ook kunnen dat banzaii zó'n slinger bedoelt. Hij zal de vraag moeten toelichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja nee ik bedoel echt gewoon slingers die opgehangen worden in de kamer of in de boom. Wat is de reden geweest dat mensen met een 'slinger' hun uitdrukking begonnen te geven aan vreugde.
Antoni
9 jaar geleden
Misschien heb je ook iets aan de informatie op deze website http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/guirlande. Er staat interessante informatie op die website, maar ik vind ze te cryptisch beschreven om ze hier te herhalen. Als ik de informatie zelf niet (volledig) begrijp, vermeld ik ze liever niet op deze website. Ik moet natuurlijk wel achter de tekst van een reactie of een antwoord kunnen staan...
Antoni
9 jaar geleden
Leuke vraag, in ieder geval! + 1 voor je vraag! Ik ben benieuwd naar (uitgebreidere) antwoorden.

Het beste antwoord

Bijgeloof is er de oorsprong van. Sommige oervolken hingen slingers in een levensboom om de boomgeest mild te stemmen. Dat is nog steeds de reden dat er ter ere van een jarige slingers opgehangen worden: in de vergeten hoop dat de geesten mild gestemd zijn en die persoon nog een levensjaar erbij zullen geven.

Bomen werden en worden in vrijwel alle culturen op de een of andere manier vereerd. In Egypte was de palmboom een representatie voor de boomgeest Osiris. In Rome werd de dennenboom die was verbonden met de god Baal-Berith (=heer van de den) vereerd. De spar was het symbool voor de Germaanse Midwinterviering.

Toegevoegd na 13 uur:
In de Griekse klassieke tijd (400 vóór Christus) werden er al slingers van bloemen, fruit en schelpen uitgehouwen en gesneden en als ornament gebruikt voor tempels, belangrijke gebouwen en sarcofagen. Die worden festoenen genoemd. We mogen aannemen dat ze al heel vaak in natura werden gemaakt, maar door hun vergankelijkheid werd het een uitdaging voor kunstenaars om ze in hout en steen na te maken. Alleen de stenen overblijfselen zijn daar nu nog een getuige van.

Dit gebruik werd door de Romeinen overgenomen. Uit de tijd van keizer Augustus stamt een stieren- of leeuwenschedel met een festoen. Een runderschedel was een typisch versieringselement op het fries van oude klassieke tempels, en het herinnerde aan het offeren van stieren in de tempel. Soms behing men de stierenkop met slingers. Deze versiering had als doel dat de heilbrengende kracht (die men toedichtte aan het slachten van een stier) nog langere tijd kon blijven doorwerken. `
Later gingen deze slingers een meer eigen leven leiden.
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Mooi gevonden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor al je speurwerk! Ik vind het altijd weer bijzonder dat heel veel tradities die wij kennen van oorsprong afkomen van allerlei goden-vereringen en het proberen gunstig te stemmen van (slechte) geesten. Ja, je hangt als je blij bent een 'slinger' op, maar eigenlijk niemand denkt er over na waarom dat nu eigenlijk is en waarom men daar ooit mee begonnen is.