Hoe rouwden de mensen in de 16-17-18 en 19de eeuw? Was het begraven van een familielid anders dan nu?

Is het rouwen en begraven in de Westerse wereld veranderd sinds de komst van het Christendom? Nog concreter van de 16de tot de 19de eeuw? Werden er in bepaalde tijden bepaalde rituelen uitgevoerd of is dat onveranderd gebleven al die tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Goeie Vraag is geen huiswerkrobot!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe research voor een project, niet voor school
anneliez
11 jaar geleden
http://www.parlamore.nl/_pages/menuleft/rouwcultuur.php
ga eens een middag op de bieb zitten en lees wat boeken

Antwoorden (1)

Het verdriet zal er niet minder om zijn geweest, alleen het naar buiten uitdragen van de rouw was veel explicieter dan nu.
Het armere deel van de bevolking wer rondom de kerk begraven, de rijken er in. Vandaar de uitdrukking rijke stinkerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verdriet was er wel minder om, gek genoeg. Zelfs in de tijd van mijn opa en oma, begin 19e eeuw, was het nog algemeen dat je, de eerste paar jaar, niet teveel aan een kind moest hechten. Mensen stonden daar echt anders tegenover in die tijd. Het kwam heel vaak voor dat een kind bijvoorbeeld Annie werd genoemd, en als het dan overleed na een jaar, de volgende dochter gewoon weer Annie werd genoemd. Die naam was weer beschikbaar per slot van rekening.
In de eeuwen daarvoor waren mensen nog harder en realistischer als het om dood en leven ging. Het hoorde erbij en was een dagelijks deel van het leven.