Hoe komt het dat de romeinse soldaat een veel langere diensttijd had dan de nederlandse soldaat in de tijd dat er dienstplicht was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De romeinse soldaat was een beroepsmilitair, geen dienstplichtige.
Ook nederlandse beroepsmilitairen (m.u.v. generaals) gaan met 58 jaar met pensioen, en kunnen dus 40 jaar dienen. Dat is langer dan een romeinse legionair (20 jaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de romeinse soldaten hun dienst overleefden kregen ze veel beloningen en meestal ook een stuk grond. dat waren er niet bijster veel omdat de legioenen de grenzen van het Romeinse rijk moesten bewaken tegen 'Barbaarse volken' zoals de Galliërs.