Waar lag het hoofdkantoor van de VOC?

Ook voor een verslag over de VOC.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Amadea
9 jaar geleden
Doe jíj dat verslag, of laat je het door de deelnemers van Goeie Vraag maken?

Antwoorden (2)

Hoofdkantoor VOC-Kamer te Amsterdam en Middelburg. Andere kantoren in: Enkhuizen, Delft, Hoorn en Rotterdam
9 jaar geleden
Het Oost-Indisch Huis is een gebouw in het centrum van Amsterdam (Oude Hoogstraat) dat als bestuurs- en administratiekantoor diende voor de Amsterdamse kamer van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). Naast de vergaderingen van de 20 bewindhebbers van de Amsterdamse kamer, vonden hier ook meestal de vergaderingen plaats van de Heren XVII, de 17 leden tellende centrale directie van de VOC.

De Amsterdamse kamer van het VOC nam in 1603 een deel van het Bushuis aan de Kloveniersburgwal in gebruik als magazijn, en twee jaar later kreeg de VOC het hele gebouw tot haar beschikking. Er was echter nauwelijks vergader- en kantoorruimte beschikbaar. Daarom werd besloten om naast het Bushuis een nieuw pand neer te zetten, dat in 1606 gereed kwam. Het gebouw staat op de plaats waar ooit de boomgaard van het voormalige Paulusbroederklooster heeft gelegen.