Waarom verliet John gabriel stedman de slavin Joanna?

John Gabriel Stedman ging op een 5-jarige expeditie in Suriname om de opstand van gevluchte slaven te onderdrukken. Terwijl hij daar verbleef kwam hij achter schokkende ontdekkingen. Ook kreeg hij een relatie met de slaaf Joanna. Hij kreeg een kind met haar, maar verliet daarna Suriname weer en liet zijn zoon en joanna daar achter, terwijl hij ze wel had vrijgekocht. Waarom deed hij dit? is dit bekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Gabri%C3%ABl_Stedman staat deze tekst:

"Stedman was in Paramaribo verliefd geworden op de 15-jarige slavin Joanna, een mulattin die behoorde tot de inboedel van de plantage Fauquemberg aan de rivier de Commewijne, en had met haar een zoon gekregen, Johnny genaamd. Hij hoopte hen vrij te kunnen kopen. Volgens Stedman lukte dat ook, maar weigerde Joanna hem te vergezellen toen hij naar Nederland terug wilde keren. Volgens een andere bron kon Stedman de koopprijs niet opbrengen en moest hij zijn geliefde en hun kind achterlaten."

Later kwam Johnny naar Nederland:

"Johny, de zoon van Stedman en Joanna, was na de dood van zijn moeder naar zijn vader gekomen. Hij nam dienst bij de Britse marine, en stierf als adelborst aan boord van een schip in de buurt van Jamaica.".

Toegevoegd na 14 minuten:
Correctie: Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/John_Gabriel_Stedman trouwde Stedman met een Nederlandse vrouw en ging het echtpaar in Tiverton, Devonshire, Engeland wonen. Daar kwam Johnny bij het gezin wonen; hij kwam dus niet naar Nederland, maar naar Engeland.
Antoni