Frangipane is een mengsel van amandelspijs met boter en ei, of een gebakje op basis daarvan. Het woord komt uit het Frans, en is waarschijnlijk een eponiem: op basis van de naam van de zeer invloedrijke familie Frangipani in het middeleeuwse Rome. Maar de reden van deze naamgeving is onbekend. Er circuleren diverse vertellingen. Zo zou markies Muzio Frangipani in de 16e eeuw al een amandelparfum voor handschoenen hebben ontwikkeld. Ook de naam frangipani voor een Latijns-Amerikaans bomengeslacht wordt wel toegekend aan deze Muzio, die botanist was en in Amerika geweest was en van deze boom een extract zou hebben gebruikt voor zijn parfum. Volgens anderen zou Graaf Cesare Frangipani in 1532 het amandelgebakje hebben uitgevonden. Maar het kan ook gaan om een aan de familie opgedragen spijs.
De letterlijke betekenis van de Italiaanse familienaam is: die het brood breekt.

Een frangipanekoek is een koffiekoek met een mengsel van gemalen amandelen, meel en eierdooier.
Amadea