Munitiekist. Wie helpt me aan meer informatie hierover?

Ruim 30 jaar geleden tijdens het zwemmen in het ijselmeer in Gaasterland deze kist opgedoken. Ik ben heel benieuwd waarvoor, wanneer deze kist is gebruikt en uit welk jaartal en land deze afkomstig is.

De binnenkant is ook van hout, maar aan 1 kant zit een ijzeren plaat bevestigd op de zijkant.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dit is waarschijnlijk een munitiekist waar banden met munitie inzaten voor bv een MAG 7,62 mm, het hout was om de munitie te beschermen, dat werkte als een schokdemper, Hierdoor werden de punten niet beschadigd. Ook werden de slaghoedjes er mee beschermd. Zo zou het maar kunnen dat er een beschadiging in het kistje was dat het slaghoedje kon activeren wanneer het deze beschadiging raakte. vandaar die houten bescherming. Ook was het kistje waterdicht, zolang de rubber niet beschadigd was. Je kon ook dit kistje gebruiken om bv water te koken. maar dan moest je eerst het hout en eventuele loszittende verf verwijderen. Feitelijk is dat een multiefunctioneel voorwerp.

Toegevoegd na 17 minuten:
Normaal staat er ergens van wanneer dit kistje is gemaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat geen data o.i.d. op/in het kistje. Ook zit er geen rubber op. Het bestaat uit alleen hout en ijzer.