Waarom deed Nederland niet mee met de 1e wereldoorlog?

Waarom bleef Nederland neutraal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Omdat Nederland niet bij de Triple Entente zat. Dit was een bondgenootschap tussen o.a. Frankrijk, VK en Rusland. Deze streden tegen de Centrale Mogendheden, gevormd door Oostenrijk-Hongarije, Duitsland, Bulgarijë en het Ottomaanse Rijk.

Toen aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije werd vermoord kregen de Serviërs de schuld. Servië kreeg van Oostenrijk-Hongarije een ultimatum, waaraan ze niet voldeden. Daarom verklaarde Oostenrijk-Hongarije Servië de oorlog. Servië had echter weer een bondgenoot van Rusland, die weer bij de Triple Entente hoorde. Zodoende werd de strijd dus gestreden tussen de Triple Entente en de Centrale Mogendheden. Nederland hoorde bij geen van deze partijen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de 19e eeuw werd Nederland gekenmerkt door haar neutraliteit. Dit komt doordat België zich afscheidde en het achter kwam te liggen (qua industrie) op Duitsland, Engeland, etc.

Nederland had als het ware een minderwaardigheidscomplex. Om nog goed mee te kunnen komen met haar economie moest het laveren tussen de Europese grootmachten (Engeland en Duitsland).

Duitsland liet Nederland in de Eerste Wereldoorlog links liggen, omdat het tactisch gezien niet nuttig was. Nederland had baat bij neutraliteit, doordat het kon profiteren van Engeland en Duitsland.

Ook in de Tweede Wereldoorlog was Nederland aanvankelijk neutraal, maar voor Duitsland was het dit keer wel nuttig. Dat maakte einde aan de neutraliteitsbeleid van Nederland