hoeveel km riool lag er in het romeinse rijk?

weet iemand van jullie hoeveel km riool de romeinen hebben aangelegd?
heb ik nodig voor mijn spreekbeurt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zelf even googlen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het doel niet om de lengte te weten? Is het niet meer de bedoeling (en interessanter) om op te zoeken waarom de cloaca maxima werd aangelegd? De lengte is maar een cijfer en eigenlijk een logisch gevolg van hoe Rome was opgebouwd...

Het beste antwoord

Dit is niet met zekerheid te zeggen, vrees ik. Er zijn nog steeds opgravingen, zoals ik er één weet uit 2011, zie bron, waar ze een nieuw gedeelte gevonden hadden van ruim 86 meter lang.

Mijn gedachten erover zijn dat we dit ook niet heel makkelijk kunnen vaststellen. Het is namelijk zo dat er nog steeds een Rome is, waar mensen nu wonen en leven. We kunnen deze er natuurlijk niet uit gooien om eens lekker door de aarde heen te gaan spitten. Dat is natuurlijk gelijktijdig een mooie gedachte: wie weet wat er onder hun voeten nog aan schatten begraven liggen?

Veel succes met de spreekbeurt!