Was Ollie L. Roberts werkelijk Billy the Kid?

Als je bij ''Controverse'' kijkt bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Billy_the_Kid, lees je dat er een man genaamd Ollie L. ''Brushy Bill'' Roberts beweerde Billy the Kid te zijn. Hij werd door velen geloofd, en het staat zelfs op zijn graf. Echter staat overal in de boeken geschreven dat Billy the Kid op 14 juli 1881 overleed nadat hij werd doodgeschoten door een sheriff.

Wat is de waarheid achter het grote Billy the Kid mysterie?

(Op de Engelse versie van het artikel staat ook nog ene John Miller, die ook beweerde Billy the Kid te zijn)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Billy the Kid, wiens echte naam Henry McCarty was, was in 1881 gratie beloofd door een voorganger van Richardson als hij zou getuigen in een moordproces.
Hoewel Billy the Kid inderdaad getuigde, verzaakte de gouverneur. McCarty werd vastgezet in afwachting van zijn executie voor de moord op een sheriff. Hij wist echter te ontsnappen door twee bewakers te doden. Enkele maanden later werd hij op de vlucht doodgeschoten.

Volgens de legende vermoordde Billy the Kid 21 mensen, al ligt dat aantal volgens experts waarschijnlijk eerder rond de negen. De gratie zou alleen de moorden betreffen die plaatsvonden vóór zijn ontsnapping.

Wat in wikipedia staat is onbetrouwbaar. Als willekeurige personen iets beweren en een wikipedist (heet dat zo?) vindt het leuk om dat bij zijn of haar stukje te zetten, dan betekent dat nog niet dat het een absoluut feit is.
William Henry McCarty gebruikte ook de achternaam Bonney. En hij had meer aliassen. Maar het betreft niemand anders dan McCarty.
Amadea