Hoe ziet de dag van een belgische soldaat in de eerste wereldoorlog er uit?

Voor school moet ik weten hoe de dag van een soldaat er uit ziet. Wat hij van s'ochtends tot s'avonds doet dus.
Ik kon niets vinden. Dus surfte ik naar deze supersite! Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Kijk voor een antwoord bijvoorbeeld eens op deze website http://plazilla.com/het-overleven-van-een-soldaat-in-de-loopgraven

Die heb ik heel eenvoudig met Google gevonden door zoekwoorden als "dagelijks", "soldaat", "eerste wereldoorlog" en "belgische" (tegelijk) in te typen. Je vindt dan ook andere resultaten. Ook in combinatie met het woord "loopgraven" zal je vast (meer) informatie kunnen vinden.

Op die website http://plazilla.com/het-overleven-van-een-soldaat-in-de-loopgraven vind je teksten als:

"Logement
De soldaten waren verschrikkelijk slecht gehuisvest.
Dikwijls verbleven ze in schuren die de boeren beschikbaar stelden. Dan was het vooral belangrijk om er als eerste bij te zijn, anders waren de beste plaatsen reeds bezet.
Wat voor hen nog het meest vervelende was, was het feit als ze alles leefbaar hadden gemaakt en eindelijk geïnstalleerd waren dat ze moesten verhuizen naar een ander verblijfplaats waar een voorgaande compagnie gelogeerd had. Die hadden alles zo smerig achtergelaten zodanig dat ze bij aankomst nog eens eerst een grote schoonmaak mochten houden.
In de loopgraven zaten ze in donkere, akelige ruimtes waar ze heel weinig plaats hadden en niet beschermd waren tegen de vaak barre weersomstandigheden.
Het verblijf was er seizoensgebonden. In de winter liepen de loopgraven onder water, waardoor deze veranderden in een modderpoel. In de zomer hadden ze problemen met het gebrek aan drinkwater.",

maar ook informatie over voeding, ontspanning, censuur, taken, motivatie, gezondheid, relatie met de vijand en onderwijs aan het front.

Toegevoegd na 19 minuten:
Deze site http://www.romagne14-18.com/index.php/nl/ is van een informeel museum over het dagelijks leven van de soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Op de website vind je veel extra informatie en je kan ook nog informatie opvragen bij het museum.
Antoni
10 jaar geleden
Het leven van iedere soldaat bestaat uit drie grote grondbeginselen.
1 Onderhoud van het materiaal en leefomgeving
2 Eten en drinken hygiene
3 Rusten
Het moet ook in deze volgorde gebeuren. Je wapen is belangrijker dan je honger of je slaap. Bv je doet een verkenning van bv 5 dagen waarbij je 5 uurtjes slaapt,
Wanneer je dan terug komt. Dan ga je niet eerst slapen, eten en daarna je materiaal onderhouden. Eerst onderhoud van het materiaal, dan eten en dan rusten. Dat is logisch, want het kamp kan ieder moment onder een aanval komen en als dan je geweer niet werkt omdat het vol zand zit dan heb je een probleem.
Dat is het basis leven. Daar tussen kunnen dan oefeningen, gevechten en andere zaken komen, die dan weer gevolgd worden door de 3 punten die ik heb opgenoemd.
Voor een aanval, worden er briefings gegeven, over wat, hoe en wanneer iets moet gebeuren Ook moeten er bepaalde drills worden ingeoefend, om zo een routine aan te kweken, zodanig dat je minder moet nadenken bij wat je doet. Bv de dril van het gasmasker, wat te doen bij hapering van een wapen,
Bij een oorlog komen er nog ontelbare dingen, maar in princiepe is wat ik opgenoemd de routine van een soldaat, zowel in de eerste wereldoorlog als in andere oorlogen waar militairen in mee doen,
Robby BB

Toegevoegd na 35 seconden:
Ook voor een Belgische soldaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraag daar over gaat.
De vraag gaat over het dagelijkse leven en niet over een beschrijving van de tactische bewegingen