Een bezoek aan het Louvre, oorspronkelijk een paleis maar nu een van de grootste en meest bezochte musea in de wereld, is een must voor elke bezoeker van Parijs. Enkele van de bekendste werken in het Louvre zijn de Mona Lisa en de Venus van Milo.
Het Louvre werd in verschillende fases gebouwd. Oorspronkelijk was het een 12e eeuws fort dat in de 14e eeuw werd ongebouwd tot een koninklijk paleis.
Het huidige uiterlijk gaat terug tot de 15e eeuw toen het oorspronkelijke fort werd afgebroken en de vleugel langs de Seine werd gebouwd. Het paleis werd in het midden van de 16e eeuw verder uitgebouwd onder leiding van Pierre Lescot die het paleis uitbreidde tot een complex met 2 pleinen. Een tiental jaar later voegde Catharina de’ Medici het westelijk gelegen Tuileries paleis toe aan het Louvre complex. De bouw lag een tijdje stil toen koning Lodewijk XIV aan het einde van de 17e eeuw naar Versailles verhuisde.
In de 19e eeuw, tijdens de Second Empire periode, werd het Oostelijke Vleugel, Louvre Museum