Is er ooit iets gevonden achter de "deur"in de smalle gang van de Grote Pyramide?

Een paar jaar geleden was er een live uitzending op discovery (dacht ik) waar ze een gang van de grote pyramide met een robot gingen onderzoeken/openen.
Achterin die lange gang stuitte ze op een soort deur met 2 lange handvaten. Verder heb ik hier nooit meer iets van gehoord. Eigenlijk ben ik hier wel nieuwschierig naar.

Ook heb ik ooit gehoord/gelezen dat er onder de voorpoten van de sphinx een soort grote ruimte of kamer moet zitten wat ze met apparatuur door de grond konden waarnemen. Deze zou ook ooit worden geopend. Ook daar heb ik nooit meer iets van gehoord helaas.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Erachter zit inderdaad nog een ondiepe ruimte die, bijzonder genoeg, barstjes vertoont – alsof hij gepleisterd is. Het gaat om een deur die niet bedoeld is om te worden bereikt of geopend door mensen, een ‘valse deur’. Het is een symbolische doorgang van deze wereld naar het dodenrijk, het ‘idee’ van een deur dat alleen gebruikt kan worden door de ziel van de farao. Je vind zo’n deur in bijna elk graf wel, en er zit (dus) nooit een echte ruimte achter.
Wel interessant: de meeste valse deuren zijn alleen getekend of gebeeldhouwd OP een muur, dit is er een die ook echt een deur IS, met nog ruimte er achter – hoe klein dan ook. En de achterwand lijkt niet gewoon doodlopend tegen een steenblok waarvan de pyramide gemaakt is, eerder baksteen of gedroogde leem of kalk. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid: zit daar iets achter gemetseld? Een beeldje van Chufu als een verheerlijkte ziel of als een Osiris, een hulp-lichaam om te gebruiken in het hiernamaals? Van een god of demon die hem door de onderwereld moet leiden? Of een papyrusrol met bezweringen die hij gebruiken kan op zijn reis naar de onsterfelijkheid?
Maar in die richting moet je denken: niets of iets kleins. Geen kamer vol goud, verwacht ik.

Met grondradar zijn talloze ruimten misschien-gevonden, maar dat heeft nooit tot iets geleid. Ik verwacht ook geen spektakel van de sfinx. Het beeld en zijn omgeving zijn al vaak en uitgebreid onderzocht. Als er ergens een toegang naar een kamer zou bestaan, was die vast al wel gevonden. Zelfs ALS er serieus een ruimte vermoed wordt, zal er eerst vreselijk goed nagedacht worden waar die dan precies zit, en wanneer en vooral hoe die geopend moet worden. Zo stabiel is de sfinx niet, ze willen vooral niets beschadigen. En vaak wordt besloten om projecten te laten liggen voor latere generaties wetenschappers, omdat je niet alles tegelijk kan oppakken: opgraven is makkelijker dan catalogiseren, documenteren, onderzoeken en begrijpen. En onze kinderen willen ook nog iets te onderzoeken hebben. En ze zullen waarschijnlijk betere technieken hebben dan wij.
Afwachten. Voorlopig geen nieuws, in elk geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je zeer uitgebreide en duidelijke antwoord.
Vooral het laatste stuk vind ik eigenlijk wel een mooi idee dat er zo wordt gedacht.
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Je bedoelt waarschijnlijk dit blok (zie onder).
Daar hebben ze een gaatje in geboord en een met een camera naar binnen getuurd. Toen zagen ze weer een gang.
En toen zijn ze gestopt. Wat een desillusie :(
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het stomste was dat zij ontzettend blij waren om weer een lege kamer te zien .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt je toch af hoe ze dit nu zo gebouwd hebben.
Daar is niks uit voortgekomen. Men richt zich overigens nu op de Spinx. Daaronder zouden ook kamers zijn. Dus rustig door ademen en afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vonden toen weer een andere verperring. Ze wachten nu op toestemming om verder te onderzeken.

Toegevoegd na 37 seconden:
onderzeken = onderzoeken...