hoe kan het dat er een beeld van onze voormalige (Belgische) koning Albert staat in een Franse gemeente (Givet)?

Wij waren laatst in Givet, net over de grens. Tot onze verwondering stond er een beeld van onze vroegere koning Albert. Bij ons weten is Givet niet van België geweest. Helaas was de toeristische dienst niet geopend, dus we hebben het niet kunnen vragen. De bewoners aan wie we het vroegen wisten het niet.

10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vanwege zijn houding en gedrag tijdens de Eerste Wereldoorlog is Albert I nog steeds één van de populairste Belgische vorsten. (...) De faam van Koning Albert I reikt tot ver over de grenzen van België. Ook in het buitenland zijn straten en pleinen naar hem genoemd en monumenten opgericht.
Bron: wikipedia (zie link)