Wat is de voornaam van Napoleon Bonaparte?

Zijn broer heet namelijk Lodewijk Napoleon Bonaparte. Was Napoleon bonaparte dan eigenlijk een achternaam? Of vonden de ouders het zo'n mooie naam dat ze hun tweede kind de zelfde voornaam erbij hadden gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk feitje is dat Lodewijk Napoleon Bonaparte zelf pas in 1811 het hebben van een achternaam verplicht stelde in Nederland.
Daarvoor hadden mensen vaak al wel een achternaam, maar het was deze koning die de registratie van de burgerlijke staat zoals we die nu kennen (en daarmee dus ook het hebben van een achternaam) verplicht stelde. http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/

Het beste antwoord

Nabulion. En vanwege hun adellijke oorsprong gebruikte de familie een dubbele achternaam.

De Napoleon Bonaparte's waren oorspronkelijk afkomstig uit de lagere Toscaanse adel van zestiende eeuw. In Ajaccio van zij van vader op zoon jurist geworden. Zonder afstand te doen van hun aanspraken op de adelstand, op de grond van zestien kwartieren (adellijke voorouders en dergelijke). Zij voerden een bescheiden praktijk en waren net welgesteld genoeg om hun eigen huis en tuin te bezitten en er personeel op na te houden.

Carlo Mario da Buonaparte (zoals hij zichzelf noemde) trouwde met de veertienjarige Letizia die ook van verre adellijke Italiaanse komaf was. Zij schonk hem acht kinderen die in leven bleven, van wie Napolion of eigenlijk Nabulion, want zo werd hij ingeschreven, de tweede was. De naam waarmee uiteindelijk een heel tijdperk aangeduid zou worden, had geen bijzondere betekenis. De vader hield zich braaf aan de familietraditie en koos de naam die zijn overgrootvader aan zijn tweede zoon had gegeven.

Negen jaar na Nabulion werd in Ajaccio zijn broer Louis (in het Nederlands: Lodewijk) geboren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top antwoord en eens geen Wikipedia of forum als bron. Dikke plus!

Andere antwoorden (2)

Napoleon heet eigenlijk Napoleon di Buonaparte. Verder heeft hij geen naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zijn broer die wij kennen als Lodewijk Napoleon was gewoon Luigi
Zijn oorspronkele voornaam was Napolione:In deze rumoerige tijd groeide Napoleone Buonaparte op.Op negenjarige leeftijd begon Napoleone Buonaparte zijn opleiding te Autun een “college classique“ waar hij de “e“ van zijn voornaam verloor.
fremar