Regelde Hammurabi de rustdag?

Grote groepen mensen moesten vroeger zeven dagen per week aan het werk, zoals voor dieren houden en sommige planten onderhouden.

Toegevoegd na 6 dagen:
Zo'n 12.000 jaar geleden verspreidden mondelinge sagen en mythen zich in een sterk groeiende bevolking van de aarde. Praten deden we al veel langer. Na ruwweg 6.000 jaar vergde de handel en landsbestuur vastleggen van gegevens. Tot dan toe waren afspraken mondeling geweest nu noteerde men op kleitabletten en zo. "Wijzen" hadden voorheen hun belangstelling voor natuur en hemelverschijnselen mondeling overgeleverd en konden nu - in onderlinge concurrentie en plagiaat - hun samenvattingen van diep denken en onderling overleg vastleggen. Vanuit Sumerië en andere plekken op de wereld ontstonden nu zuilen, rollen, tabletten, bouwwerken die gezamelijk bases opleverden voor gods- en godendiensten zoals we die nu kennen. Een paar kleine grepen terzake, uit verhalen en van schrift:

- De Sumeriërs werkten al in 2350 voor onze jaartelling niet op de zevende dag van de week.
- Babylon practiseerde men een werkweek van zes dagen, besloten met een rustdag.
- Semieten ontplooiden daarna een Scheppingsverhaal waarin ook nadrukkelijk een dag rust per week geboden werd.

Conclusie: Hammurabi regelde het niet, zover we weten. De zondagsrust bestond al vóór het gebeitel in zijn Zuil.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Veeboeren moeten dat nog steeds.
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe kom je bij die vraag? Hier staat dat Hammurabi de rustdag juist NIET heeft geregeld: http://www.exampleessays.com/viewpaper/18610.html

Antwoorden (1)

Het is niet duidelijk of Hammurabi in zijn wetgeving de rustdag heeft geregeld. In de tekstedities ervan is er niets over te vinden. Er ontbreekt een gedeelte met ongeveer veertig bepalingen aan de beroemde inscriptie die in het Louvre wordt bewaard. Tussen paragraaf 65 en 100 geven geleerden een forse tekstlacune aan. Het zou kunnen dat bij de ontbrekende bepalingen een regeling over de rustdag was opgenomen, maar ook later gevonden fragmenten vermelden hierover niets.