waarom was de VOC belangrijk in de gouden eeuw?

VOC = Vereenigde Oostindische Compagnie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (5)

De VOC wordt opgericht
Een paar jaar later kwam Johan van Oldenbarnevelt met het idee om de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) op te richten. Op 20 maart 1602 kreeg de VOC, als enige in Nederland, het recht om handel te drijven in Azië. In naam van Nederland mocht de VOC verdragen sluiten en oorlogen beginnen. Ze mocht zelfs regeren over de gebieden die ze veroverde. De VOC werd een belangrijke en sterke macht voor Nederland.

Nederland wordt groter, rijker en machtiger
‘Hier kan iets groots verricht worden’, schreef Jan Pieterszoon Coen aan het VOC-bestuur. Hij had het over Jayakarta, de stad die hij in 1619 veroverde. Hij stichtte er Batavia. Coen schreef dat ‘Jacatra de treffelycxte plaetse van gansch Indien’ (de geweldigste stad van heel Indië) zou worden. Volgens hem was Nederland weer belangrijker geworden in de wereld. ‘Iedereen zal nu proberen ons te vriend te houden’, schreef hij.
Goedgevulde Nederlandse pakhuizen

De VOC vulde de Nederlandse pakhuizen en grachtenhuizen met zijde, specerijen, koffie, thee, tabak, tropisch hout, ijzer, koper, zilver, goud, porselein, verfstoffen, schelpen en nog veel meer. Maar hoe belangrijk de rol van de VOC was, bleek toen Japan zijn grenzen sloot. In 1641 besloot de Shogun van Japan dat geen enkele buitenlander nog in Japan mocht komen. Niemand, behalve de VOC. Zij was de enige die nog handelde met Japan, vanaf het eilandje Decima bij Nagasaki.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze verdiende veel centjes voor ons kleine landje en brachten ons internationaal respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk was de VOC belangrijk. Hier begon onze handel.
Zie onderstaande link van Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereenigde_Oostindische_Compagnie
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Economische macht in Azië
Voordat de Europeanen in Azië arriveerden, waren er geen grootschalige handelaren op de markt actief. Vanwege de enorme schaal waarop de VOC en de Britse EIC konden handelen, waren zij in staat om de markt voor de goederen waar zij in handelden op te kopen. Hiermee beschermden ze zichzelf tegen de enorm fluctuerende prijzen, door het zeer veranderlijke vraag en aanbod.
Dit staat in groot contrast met de huidige tijd; op dit moment is het ten strengste verboden om op deze manier, door middel van een monopolie, de markt te domineren.

Economische macht in Nederland
In Nederland had de VOC het monopolie op de in- en verkoop van specerijen. Dit omdat er geen andere bedrijven waren die toestemming van de staat kregen om specerijen in te voeren. Om deze reden kon de VOC ook in Nederland de prijs in principe zelf bepalen.
In de jaren dat er meer specerijen uit Azië kwamen, legde de VOC voorraden aan, die ze gebruikten als er een jaar wat minder kwam. Hierdoor waren ze in staat om prijsschommelingen door vraag en aanbod zo veel mogelijk te beperken.

Militaire macht
Hoewel de VOC een indrukwekkende krijgsmacht had, zowel op land als op zee, waren zij niet uit op militaire overheersing van Azië. Ze gebruikten deze macht vooral om haar handelsvloot te beschermen tegen piraten, en om haar eigen gebieden te beschermen tegen concurrenten. De VOC beschouwde deze militaire macht als een noodzakelijk iets om de kosten te kunnen verkleinen.
Ook konden ze hun militaire macht gebruiken om plaatselijke vorsten te steunen in tijden van oorlog. Daardoor zorgden zij ervoor dat iedereen wist dat de VOC machtig was, en dat de heersende vorsten hun goed gezind waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder VOC was er geen Gouden Eeuw geweest.