Wat was de invloed van de eerste en tweede wereldoorlog op literatuur?

Wat was de invloed van WO I en II op de literatuur, dan met name in Nederland, Vlaanderen en Engeland.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Interbellum Google dat eens.

Antwoorden (2)

Literatuur verandert steeds. Net als alles op aarde.
Het is onmogelijk te bepalen of een oorlog daar iets mee te maken heeft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk heeft een eerste of tweede wereldoorlog te maken met (verandering) in literatuur. Als je met verandering tenminste diversheid in gebeurtenissen bedoeld.De geschiedenis barst ervan. Als er geen nieuws 'onder de 'zon' is, hebben schrijvers weinig of niets te vertellen.Alles hangt af van nieuwe gebeurtenissen op welk vlak dan ook of nieuwe fantasieën.
Er is veel literatuur die zich afspeelt in WO I of WO II of er nog mee te maken heeft.
WO I speelde in Nederland veel minder dan in België of GB omdat we toen neutraal waren.
Voorbeelden zijn bv. Het meisje met het rode haar, De Aanslag etc.