hadden ze in de riddertijd mooi strak gemaaide grasvelden ?

Je ziet in ridderfilms wel eens van die prachtige kastelen met daaromheen een schitterend vlak gemaaid grasveld. Bestond dat echt of was de beplanting en begroeiing om een kasteel anders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, er waren natuurlijk geen gazonsmet een border.... Gras werd niet ingezaaid en er waren ook geen maaimachines en de mode op gebied van tuinarchitectuur was totaal verschillend. Ook de beleving van wat wij nu natuur noemen was totaal anders.
Rond een kasteel - een militair gebouw!- was altijd een grote ruimte rondom vrij gemaakt van bomen en hoge struiken en verder was het gewoon woeste grond. Er was immers een vrije ruimte nodig om ver te kunnen kijken en om verdedigingswapens zoals blijden etc. de ruimten te geven. Daarom lagen veel kastelen ook op een kunstmatige of natuurlijke hoogte.
Mooie grasvelden is exact hetzelfde als een ridder met een mobieltje of een schitterend verzorgd blinkend wit gebit of een horloge of een auto ergens in de binnenplaats geparkeerd. Dat noemen we een anachronisme.