Waarom is er een onderbreking in de periode dat de ratio studiorum geldig was?

In 1599 ontstond het definitieve schoolreglement van de Jezuïetencolleges: ratio studiorum. Deze schoolorde bleef geldig tot 1832 met een onderbreking van 1773 tot 1814. Vanwaar die onderbreking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op 16 augustus 1773 verordonneerde Paus Clemens XIV in een breve (kort pauselijk schrijven) Dominus ac Redemptor noster de afschaffing van de Jezuïtenorde. Dit leidde tot de sluiting van 546 scholen in Europa en 123 in Spaans Amerika en India. Op 7 augustus 1814 werd deze maatregel teruggedraaid door Paus Pius VII.
De onderdrukking van de Jezuïeten was gevolg van grote onenigheid in de Kerk over de autoriteit van de Paus en onenigheid met Frankrijk, Spanje en Portugal waar de orde al feitelijk werd onderdrukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!