wie o wie weet wat dit teken betekend?

ik zie dit teken de laatste tijd erg vaak, in films over de WO2 maar ook bijvoorbeeld bij de romeinen. weet iemand wat het betekend? en ook hoe het heet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

dit is een hoheitsabzeichen
het officiele staatswapen van duitsland de adelaar en vanaf bij mijn weten 1935 met het hakenkruis erbij

stond in de tijd dat de nazi's aan de macht waren op bijna alles dat gemaakt werd zoals: uniformen, wapens maar ook radio's, accu's, etc.

en ja tegenwoordig zie je het weer veel bij films etc. omdat het een makelijk herkennings dingetje van nazi duistland was/is

na 9mei 1945 is het hakenkruis begrijpelijkerwijs verwijderd daar de duitsers verloren hadden en er denazificatie plaats vond
oftewel alle hakenkruizen en andere nazi symbolen werden verwijderd uit het straatbeeld

bij de oprichting van de bondsrepubliek duitsland in 1949 werd de adelaar weer aan de officiele staats vlaggen etc. toegevoegd dit is tot op heden onveranderd

kleine toegevoegde noot: het hakenkruis is in duitsland nog steeds verboden en daar niet zichtbaar op posters voor films etc.

Toegevoegd na 6 minuten:
noot nr2: het hakenkruis zoals gebruikt door de nazi's is niet het zelfde als die van enkele geloofs vormen daar de nazi's het gespiegeld hebben en een kwart slag gedraaid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt.

Andere antwoorden (5)

De heraldische adelaar werd als nationaal symbool waarschijnlijk geïntroduceerd door Karel de Grote, die door de Paus tot keizer van het Westromeinse Rijk werd gekroond en regeerde over het latere Frankrijk, België, Duitsland en een groot deel van Italië. Hij zag zijn rijk als de opvolger van het Romeinse Rijk en voerde als herkenningsteken de adelaar. Op het dak van zijn Keizerpalts in Aken zou een grote afbeelding van een adelaar zijn aangebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de duitse adelaar.
In WO II is in het onderste rondje een hakenkruis afgebeeld.

Wanneer vroeger een keizer werd gecremeerd liet men een adelaar (het symbool van de keizer) naar de 'hemel' vliegen.
Het was dan de symbolisering van het opvliegen van de ziel naar de goden.
Ook is de adelaar als 'de koning van de vogels' het symbool van de hemelbestormende macht en weerbaarheid.
Als Christelijk symbool is de adelaar het symbool van de evangelist van Johannes.
Tevens is het het symbool van de op de kerk neerdalende genade van de geest.

Door het misbruik dat Nazi-Duitsland heeft gemaakt van dit symbool, samen met de swastika, en tegenwoordig ook weer racisten en neo-nazi's, roept het plaatje bij ons in het Westen nog steeds negatieve reacties op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit lees ik ook ergens, maar heb ik niet nader onderzocht:

Zowel de Duitse Adelaar, de Franse lelie als de Vlaamse leeuw komen van de Arabieren. Zo was de Adelaar oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin (Salah al Din, 12de eeuw).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dit teken in de afbeelding zonder hakenkruis ook nog met betekenis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ merril als u goed kijkt ziet u nog steeds een hakenkruis op de afbeelding maar dan met een kogelgat in het midden @momopoyolo de adelaar die de duitsers gebruiken is de adelaar die eens boven de teutoonse wouden vloog en net als dat woud is verdwenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante informatie, Monopoyolo. Eén detail klopt niet: niet de adelaar maar de duif is het symbool van de op de kerk neerdalende genadegeest (oorsprong Pinksteren). De Romeinen gebruikten de adelaar ook als symbool, daaronder de victoriekrans (zie symbool op je plaatje), en iedereen die daarna als opvolger van de Romeinse keizers gezien wilde worden (Karel de Grote, Napoleon, Hitler) namen dit symbool over. Inderdaad komt de bewondering en daardoor de keuze voor de adelaar als symbool in meer culturen voor.
Volgens mij werd de adelaar in de Romeinse tijd ook als een teken van macht en overwinning gezien. In veel veldslagen, liepen er mensen met vlaggen rond met grote afbeeldingen van adelaars. De adelaar was in die tijd een groot symbool voor het gevecht, en dan vooral aan de kant van de Romeinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is de Duitse adelaar gebruikt tijden het bewind van A. Hiller.
de afbeelding die je laat zien is het affiche van de fictieve Amerikaanse oorlogsfilm genaamd
"Inglourious Basterds"
zoek maar op in google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke het teken heeft meerdere betekenis, het hakenkruis heeft ook een betekenis op zich.

Om te beginnen met het teken van de adelaar. Deze heeft in heel erg veel culturen een rol gespeelt. In de Native American culturen stond de adelaar voor het contact dat de mens met de grote geest had, omdat het de grootste en machtigste vogel was en hij het hoogste vloog, dus het dichtst bij de geest zat. De romeinen hadden de aderlaar om een soort gelijke reden in dienst, alhoewel ze geen contact hadden, what-so-ever, met de indianen. De Adelaar stond voor macht en kracht van de keizer en voor dat wat de boodschap van de goden overbracht naar de mensen. Een Arend-havik stond bij de Klassieke Grieken voor geluk in de strijdt (wanneer deze aan hun kant boven het slagveld vloog dan). De Romeinse Adelaar had een soort gelijke functie. (De Griekse oppergod Zeus verscheen diverse keren in een adelaar, De Romeinen namen met de goden ook het adelaar teken over als teken voor de oppergod).

Het hakenkruis bestaat NIET pas sinds Hitler deze invoerde! Eigenlijk heet dit teken (een zonneteken, daar heb je het al, de romeinen zagen hemellichamen, vooral de zon, als het hoogst goddelijke) een 'Swastika'. Het is een van oorsprong boeddhistisch hindoeïstisch en jaïnistisch teken dat al werd gebruikt in de prehistorie en stond voor onverwoestbaarheid en wijsheid. Ook werd dit teken gevonden op romeinse catacomben. Hitler nam dit teken in de Tweede Wereldoorlog over als symbool voor 'zijn onverwoestbaarheid'. Hitler nam trouwens een heleboel dingen over van oude wereldheersers, voornamelijk tactieken en symbolen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is geen wonder dat de adelaar in Duitsland terecht kwam, gezien Duitsland onderdeel was van het oude Romeinse rijk. Dat Duitse en Pruisische koningen dit overnamen zagen zij dus gewoon als symbool voor het koninklijke (koninklijke macht was macht DOOR GOD GEGEVEN).