3 lagen, die je kunt indelen als piramide. Onderin is dus de grootste groep, met zo'n 96%, de middelste groep is zo'n 3,5% en de bovenste groep een kleine 0,5%. Laag 3 bestond uit de Slaven/Burgers, de gewone mensen met weinig rechten. Groep 2 was de adel. De edelen hadden veel voorrechten. De bovenste groep, groep 3 waren de geestelijken. Zij hadden enorme privileges en stonden bij iedereen hoog in het aanzien, omdat zij contact konden leggen met de goden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sparta was in de klassieke tijd een stadsstaat die helemaal gericht was op oorlogsvoering. Jongens kregen vanaf hun 5e of 6e jaar al een militaire training. meisjes ook, maar wel wat minder streng. De bevolking was in een aantal categorieën ingedeeld. Bovenaan stonden de vrije burgers, de Spartanen. die kregen dus de militaire training. De mannen bleven altijd bij elkaar leven, in grote groepsverblijven en aten volgens de overlevering bloedsoep om sterk te blijven. De laag bevolking daaronder waren de Mothaken, dat waren de vrije burgers die niet uit Sparta afkomstig waren maar er wel leefden. Geen militaire training dus.
Dan was er een groep vrijgelaten ex- slaven, de perioikoi. helemaal onderaan stonden de heloten, een soort slaven die eigendom waren van de staat.
De vrouwen en meisjes hadden veel meer rechten dan die in de andere delen van Griekenland. Daar bleven de meisjes en vrouwen helemaal buiten de mannengemeenschap. Vrouwen bleven thuis, deden het huishouden, moesten weven en spinnen. Spartaanse meisjes mochten vrij op straat lopen en hardlopen en sport doen. Dat kon een andere Griekse vrouw mooi vergeten.

De priesterkaste is mij niet bekend. Die waren er wel maar waren zeker niet van politiek belang. Die onderhielden de tempel en dat was het dan zo'n beetje.

Toegevoegd na 1 dag:
Het bestuur van Sparta was in onze ogen heel bijzonder: twee (!) koningen. Kijk eens bij Wikipedia onder Sparta. Daar kom je het hele verhaal tegen, het is er ook in de Nederlandse taal.