Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het Middeleeuwen en niet Middeneeuwen?

Zoals bekend vormen de middeleeuwen een tussenperiode. Maar een ander woord voor tussen is toch midden. Bovendien als je het Engelse Middle (Age) vertaal krijg je ook midden.
Waarom is dan toch 'gekozen' voor middel...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en middelpunt, geldt daarvoor dan hetzelfde? :-)
middelmatig
middelpuntvliedend
middelvinger
middellijn
middelmaat
middelpunt
middelgroot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik vraag me af of voor die woorden dezelfde reden tot ontstaan zou zijn als gegeven in de antwoorden hieronder.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik denk dat het de middelste eeuwen zijn. Dus kortweg middeleeuwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het Engelse middle is voor twee uitleggen vatbaar: Midden, maar ook tussenin. (In the middle). Dus het zou ook als middeleeuwen kunnen worden vertaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou goed kunnen. In Belgie blijken ze ook weleens middenste te gebruiken wat in Nederland niet goed is. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1400/
Het was oorspronkelijk ook middeneeuwen. Maar onder invloed van het Hoogduitse woord Mittelalter is de uit het Latijn (medium aevum) afgeleide term gewijzigd.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Etymologiisch had 'middeneeuwen' gekund:

"J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek

middeleeuwen znw. mw., eerst sedert de 18de eeuw, als vertaling van lat. medium aevum, evenals nhd. mittelalter, fra. moyen âge, ne. middle age(s)."

Ik denk dat het te maken heeft met de uitspraak van het woord waarbij een 'l'-klank gemakkelijker de stomme 'e' van 'middel' en de heldere 'ee' van 'eeuwen'verbindt dan een 'n'klank.

Net zo'n verschijnsel dus als bij de 'potlepel' die tegenwoordig als 'pollepel' door het leven gaat (afvlakking van klanken.) Of 'mijn vader' dat door velen slordig als 'me vader' wordt uitgesproken en zelfs door sommigen zo wordt geschreven. Ja, waar moet dat heen met deez' wereld...
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met deez wereld gatet best zei me vader.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding