Waarom accepteerde Hitler hulp van Japan en Italie?

Aangezien Hitler uit was op een wereldrijk met een zgn Aries ras, verbaasd het mij dat uitgerekend Japan en in mindere mate Italie , Duitsland steunde.
Blonde haren , blauwe ogen en stevig gebouwd zijn niet bepaald de uiterlijke kenmerken van deze twee landen, waarom liet hij dit dan toe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Antoni
10 jaar geleden
Was het niet gewoon opportunisme van Hitler? Het kon hem misschien wel heel weinig schelen wie er aan zijn kant stond; als er maar íemand aan zijn kant stond!

Het beste antwoord

Hitler was óók een cynische pragmaticus. Tenminste in zijn vroegere jaren, voor het geloof in zijn eigen onfeilbaarheid en de gedachte dat hij het beter wist dan bv. zijn generaals hem parten ging spelen en hij (gedeeltelijk) aan zijn eigen idée fixes ten onder ging. Kijk maar bv. naar het pact dat hij een paar jaar daarvoor met Stalin gesloten had tav Polen, die toch eigenlijk volgens al zijn eerdere redevoeringen zijn doodsvijand zou moeten zijn.

Het is heel goed mogelijk dat hij gedacht heeft dat Japan zó ver weg lag, dat tegen de tijd dat de Japanse expansiedrift ooit een probleem voor Duitsland zou kunnen worden, hij altijd nog kon zien wat te doen en "terug kon komen" op het as-verbond. Ik denk dat op dat moment de voordelen van een directe bondgenoot zwaarder wogen dan de theoretische problemen die er op langere termijn uit zouden kunnen voortvloeien.

Welke "onmiddellijke" voordelen waren dat? Op het moment dat Japan tot de As toegelaten werd, was Hitler bezig met het voorbereiden van de invasie in de Sovjet-Unie. Dan kan je dus altijd wel bondgenoten gebruiken. Daarnaast had hij op dat moment ook een tekort aan grondstoffen en voedsel (overigens waren ook juist die strategische grondstoffen een van de redenen om de Soviet-Unie binnen te vallen, het in bezit krijgen van de olievelden bij de Kaukasus, juist omdat Duitsland niet genoeg reserves had voor een langere oorlog).
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door het princiepe van hou uw vijanden dicht bij u dan heb je er het meeste controlle over. Zie maar wat hij gedaan heeft met Rusland waar hij een verdrag mee had terwijl hij op voorhand wist dat hij Rusland zou aanvallen.
Zo heeft hij zelfs samen gewerkt met de grootmoefti van Jeruzalem, Amin al-Hoesseini.
Robby BB