vroeger deden ze dat vaak met tempera maar ook met klei, en in de prehistorie gebruikten ze ook vaak bloed om mee te tekenen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Frankrijk zijn rotstekeningen gevonden van houtskool. Schitterende tekeningen van holenberen en mammoeten. Tienduizenden jaren geleden getekend.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tekenaar van afbeelding 1-7 heeft duidelijk zijn dieren goed bestudeerd! Je kunt in een oogopslag de stier herkennen. Het is geen statisch dier, maar er lijkt echt beweging in te zitten. Je moet in gedachten houden dat het in een grot pikdonder is en de tekenaar vuur moest maken of een fakkel mee moest nemen om licht te hebben. De kleurstoffen maakte hij van mineralen, namelijk oker en bloedsteen. Hij stampte ze fijn en werden direct op de vochtige kalkstenen muren en plafonds aangebracht. Waarschijnlijk werden eerst de omtreklijnen geschilderd met plukjes haar of mos, met behulp van primitieve penselen van bont, veren of een fijngekauwd stokje, of gewoon met een vinger. Daarna werden de omtrekken opgevuld door verfpoeder door benen buisjes te spuiten. Er zijn daadwerkelijk dergelijke buisjes met daarin verfsporen teruggevonden!