Wat was de oorzaak van de brand in het Paleis voor Volksvlijt?

Het in 1864 voltooide Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam werd op het tegenwoordige Frederiksplein gebouwd naar voorbeeld van het Londense Crystal Palace. Het deed dienst als cultuurpaleis en huisvestte onder andere de eerste Rijwieltentoonstellingen van de latere RAI. In 1883 kwam er een winkelgalerij (passage), waarin stijlvolle winkels werden gevestigd, die luxe artikelen verkochten.

In 1929 brandde het gebouw af en bleef alleen de Galerij bewaard. Tot deze in 1961 moest wijken voor de nieuwbouw van de Nederlandsche Bank.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

En dan ook even de grondslag voor het gerucht vermelden:

De koepel (hoewel op de tekening niet goed te zien) was behoorlijk innovatief. Feitelijk de eerste glazen koepel die werd gebouwd. Net zoals met de innovatieve schuifdak in de arena ging dat dus fout: hoewel berekent op slechte weersomstandigheden, braken bij hevige regenval nogal wat ruiten.

Nu ging het gerucht, het was net na de grote beurskrach, dat de aannemer niet wilde opdraaien voor de claim die was ingediend...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorzaak van deze brand is nooit bekend geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jarenlang bleven geruchten de ronde doen dat de brand was aangestoken. De moeilijke financiële positie waarin het Paleis al jarenlang verkeerde zou een reden zijn. De laatste jaren wordt aangenomen dat van brandstichting geen sprake was.