waar kan ik een kort overzicht vinden over de franse kolonisatie in Marokko?

De meeste bronnen die ik tot nu toe op het internet heb gevonden zijn mij te onduidelijk. Wat ik zoek is een bron waarin duidelijk de franse kolonisatie
naar voren komt , met de gevolgen en later de dekolonisatie. Het liefst zonder al te veel achtergrond informatie over de gebeurtenissen die hiervoor hebben plaatsgevonden. Het gaat echt alleen om dit element.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Frans-Marokko of het Franse protectoraat over Marokko was een protectoraat van Frankrijk in Marokko. Het bestond van 1912 tot 1956. Voor 1912 was het een onafhankelijk sultanaat. Na 1956 werd het opgevolgd door het koninkrijk Marokko.
Na een opstand, die in 1911 in de stad Fez uitbrak, besloot Frankrijk om troepen naar de stad te sturen. Met de formele reden om landgenoten te beschermen. Als reactie stuurde Duitsland een oorlogsschip genaamd Panther, naar Agadir. De Tweede Marokkaanse Crisis leidde tot onderhandelingen tussen de Europese mogendheden. Het resultaat was het Verdrag van Fez,dat op 30 maart 1912 werd uitgeroepen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Franse regering stelde een résident-général aan om het Franse protectoraat te besturen. Tussen 1912 en 1925 was dit generaal Hubert Lyautey en vervolgens tot aan de onafhankelijkheid André Louis Dubois.
Gedurende de bezetting door de Fransen kende Marokko een drietal sultans. De eerste was Yusef ben Hassan, die de post bekleedde tot aan zijn dood in 1927. Hij werd opgevolgd door zijn zoon, de latere koning Mohammed V van Marokko. In 1953 werd hij afgezet door de Franse bezettingsmacht. De reden was de enorme populariteit die hij genoot onder de bevolking. Hij werd vervangen door Mohammed Ben Aarafahij, een ver familielid van de sultan. De kroning van de niet-legitieme sultan en de ballingschap naar Madagascar van Mohammed V zorgde voor massa-demonstraties en onrust in het hele protectoraat. Frankrijk besloot uiteindelijk om de sultan terug te halen, om de orde te herstellen. De sultan onderhandelde over de onafhankelijkheid van Marokko met Frankrijk in 1955. Toen Marokko opnieuw onafhankelijk werd in 1956 veranderde hij titel van sultan naar koning.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fremar verzuimde(opzettelijk of niet?) een belangrijk aspect in zijn antwoord op te nemen. Het volgende dient m.i. toch te worden ingevoegd na de zin: Na 1956 werd het opgevolg door het koninkrijk Marokko....
Invoegen
Marokko was een oud sultanaat met een dynastie die onafgebroken heerste van 1666 tot heden. Maar de tweede industriële revolutie had een wedloop om kolonies ontketend bij de Europese mogendheden. De Marokkaanse sultan Abdelhafid had enorme bedragen geleend bij Europese banken om zijn land te moderniseren. Maar deze leningen brachten de Marokkaanse economie onder Europese controle. Toen Frankrijk aanspraak maakte op Marokko in 1904 leidde dat tot de Eerste Marokkaanse Crisis met Duitsland. Er werd toen besloten om Marokko ongemoeid te laten. PS:ondanks het verzoek van de vraagsteller om een beknopt antwoord lijkt mij dit bindende aspect toch nodig.