Hoe kon je heel vroeger een afspraak met iemand maken als er geen zonnewijzers of klokken bestonden?

Dus voor de tijd van de zonnewijzer.. als je dan een afspraak met iemand wilde maken om, bijvoorbeeld te jagen, te handelen of wat dan ook, hoe sprak je dan een "tijd" af? Het zou nogal vaag zijn als men de stand van de zon als referentiepunt zou gebruiken. Het blijft geen precieze plek die je kan aanwijzen in de lucht en voor het je het weet sta je met je pijl en boog een uur te vroeger onder de afgesproken boom te wachten bij wijze van spreken. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft geen precieze afspraken te maken als je ervoor of erna geen kind naar school moet brengen, niet hoeft te werken, er geen tv programma komt en de supermarkt op een bepaald moment dicht gaat. Verder woonden ze vlak bij elkaar en zullen ze afgesproken hebben dat de één naar de ander toe komt rond zonsopgang, ondergang of hoogste stand.
Poet
10 jaar geleden
Een bus of trein halen was ook niet nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt altijd dagen en dan ook nog wanneer het licht is en niet.

Antwoorden (4)

Volgens mij woonden de mensen allemaal bij elkaar en als ze wilden gaan jagen zagen ze bij elkaar de voorbereidingen voor de jacht. Dan sloten de mensen die mee wilden zich gewoon er bij aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ging het om de stand van de zon. Bijvoorbeeld 'als de zon op het hoogste punt staat/onder is/net opkomt.'
Maar omdat de afstanden erg kort waren kon je makkelijker afspreken zonder heel precieze tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien de gemmeenschappen veel kleiner waren,was dat geen probleem ,zonsopgang was de beste tijd om op jacht te gaan en als het dan zover was liep je naar de volgende slaapplaats en maakte je jachtkamerad wakker, deze stond op at een handje gedroogd fruit en ging mee op jacht . Douchen hoefde niet (die waren er niet) en zodoende konje direct weg .tijd was en is relatiev, tegenwoordig hebben we er zo weinig van dat we wel precieze afspraken moeten maken om alles geregeld te krijgen,destijds was planning veelminder belangrijk dagelijks werd zoveel mogelijk spontaan gedaan en de rest van de tijd werd er geleefd naar de seizoenen ,als er sneeuw lag was het winter en bleef je zo veel mogelijk binnen, als het weer groen werd was het lente en ging je op zoek naar verse knollen en eieren en groen ,in de zomer at je wat het veld en bos je bracht en verzamelde je net als in de hefst zo veel mogelijk voor de winter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nog honderden miljoenen mensen voor wie de zon hun tijdmeter is en die geen klok nodig hebben. Ze hoeven eigenlijk nooit afspraken te maken, de kinderen lopen s ochtends naar school, de ouderen werken wat op het land of in de huishouding. Een uurtje op iemand wachten is daar ook niet zo een bezwaar, tijdgebrek is er eigenlijk niet bij mensen die zelfvoorzienend leven. Vaak heeft men ook niet eens kunstlicht, en moet het vee ook weer voor donker verzameld worden, met behulp van de zon en de dagelijkse regelmaat is daar ook geen klok voor nodig.