Welke democratische landen hebben de oorlog aan een ander land verklaard.

Als initiatiefnemer van een Oorlog, middels een Oorlogsverklaring

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Duitsland (aan Nederland, Tweede Wereldoorlog)

Verenigde Staten van Amerika (aan Japan, idem)

Verenigd Koninkrijk (aan Duitsland, idem)
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Reactie op Christiaan wat VS-Japan betreft: er was al een oorlog aan de gang maar er is een oorlogsverklaring uitgesproken. Franklin Delano Roosevelt spreekt voor het Amerikaans congres zijn oorlogsverklaring uit aan Japan tijdens een speech van 8 december 1941: "A date which will live in infamy..."
Ik heb geen overzicht, maar dit is vaak gebeurd. Een paar voorbeelden: Engeland en Frankrijk hebben Duitsland de oorlog verklaard, omdat Duitsland ondanks een ultimatum Polen binnenviel. Nederland heeft Japan de oorlog verklaard, wat een gratuit gebaar was en een uitnodiging van Japan om Nederlands-Indië binnen te vallen (niet dat Japan een uitnodiging nodig had).
Een oorlogsverklaring is niet per definitie een daad van agressie en dus niet per se verboden in het volkenrecht. Het als eerste gebruiken van geweld tegen een ander land is wel agressie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Democratieën zijn niet perse vredelievende landen al willen ze je dat met hun propaganda graag laten geloven.
De VS verklaarden in 1898 de oorlog aan Spanje en hoewel ze hun verblijf in Korea en daarna in Vietnam liever anders noemden begonnen ze er wel degelijk een oorlog.