ik hoor hier net dat er deel van de titanic ze romp is verkocht ? is dat waar ? en wie heeft dat gekogt ? en hoe duur was het ???/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Had er nooit van gehoord maar ben er nu helemaal uit. 'tkogschip is gewoon de Titanic.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de romp al verkocht is moet hij eerst geborgen worden. De koper (als die bestaat) zal een staalproducent zijn. Voor het functioneren van een hoogoven is schroot nodig, heel veel schroot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet want de Titanic is niet geborgen.
Zie onderstaand stukje over eventuele berging en waarom het nog niet is gebeurd

De Titanic bleef daar jarenlang onaangeroerd liggen. Totdat in 1985 een Frans-
Amerikaanse expeditie het wrak 3800 meter onder de zeespiegel met een
onderwaterrobot wist op te sporen. Al gauw volgden meer expedities die ook duizenden
voorwerpen uit de Titanic naar boven haalden, variërend van theelepels en flessen wijn
tot navigatie-instrumenten en een telegraaf. Een deel hiervan is inmiddels in
drukbezochte exposities tentoongesteld.
Met de ontdekking van het scheepswrak brak ook de discussie los over de berging van
de Titanic.Vooral nabestaanden van de slachtoffers verzetten zich daartegen en vinden
dat het wrak uit eerbied voor de overledenen met rust gelaten moet worden.
Schattenjagers laten zich echter moeilijk afschrikken. Dus ging RMS Titanic, Inc., een
particulier bedrijf dat de Titanic of delen daarvan uit commercieel oogpunt wil bergen,
zijn gang. In 1996 slaagde het bedrijf erin een stuk van de scheepsromp naar boven te
halen. Later circuleerden er geruchten over een voorraad diamanten in het schip ter
waarde van 300 miljoen dollar. Daarop oordeelde in 2000 een rechter dat RMS Titanic
geen volledig eigendomsrecht kan laten gelden over de geborgen resten van de Titanic.
Verkoop bijvoorbeeld is verboden en ook mogen er geen voorwerpen meer uit het schip
worden gehaald.
Behalve juridische obstakels zijn er ook technische problemen die de berging in de weg
staan. De Titanic weegt 46.000 ton en die hijs je niet zomaar naar boven.
Een ander probleem is de slechte staat waarin de Titanic verkeert. IJzeretende
bacteriën hebben het metaal aangevreten. Het is maar de vraag of het wrak een
bergingsoperatie overleeft. Reden voor RMS Titanic om te pleiten voor opheffing van het
bergingsverbod voordat de toestand van de Titanic nog verder verslechtert.