Waarom , door wie en sinds wanneer wordt Napoleon Bonaparte de "kleine keizer" genoemd?

WAAROM wordt Napoleon Bonaparte (Ajaccio, 15 augustus 1769 - Sint-Helena, 5 mei 1821) de kleine keizer genoemd? door WIE? en sinds WANNEER? Hij was 1.69 mtr, hetgeen nu niet echt klein is , maar 50 jaar geleden was het een normale lengte ... laat staan 200 jaar geleden. Mensen waren korter , kijk naar de 'cottages' (Engelse huizen, die bewaard zijn gebleven, lage plafonds / deuren) De mensen worden tenslotte steeds groter door de betere kwaliteit van voedsel.
Waar kan dit dan aan liggen?

http://www.napoleon-bonaparte.nl/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Hij werd niet zo genoemd omdat hij klein was.

Er zijn verschillende verklaringen voor dit misverstand in omloop. Een ervan luidt als volgt. Na zijn dood op het Engelse Sint Helena –Engeland was staatsvijand nummer één- verrichtte een Franse arts autopsie op het lichaam van Napoleon. Hij werd langs de meetlat gelegd en telde van top teen 5 voet en 2 duim, een equivalent van 168 centimeter. Een voor die tijd normale lengte voor een man. In 1820 voerde Nederland als eerste land een metriek stelsel van maten en gewichten in. Tot die tijd hanteerde iedere stad, land of regio zijn eigen eenheden. Een Franse voet stond in 1821 nog gelijk aan 32,48 cm; de Franse duim aan 2,7 cm. De Engelse voet en duim telden respectievelijk 30,48 en 2,54 cm. Wellicht heeft de Engelsman die het autopsierapport ondertekende al dan niet moedwillig zijn eigen maten toegepast en zo de keizer een kopje kleiner gemaakt. Een mythe was geboren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere verklaring is dat zijn bodyguards erg groot en breed waren, zodat hij klein leek.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog een verklaring: Napoleon werd liefkozend "le petit caporal" genoemd. Petit had hier de betekenis van "beminde". Het woord is echter foutief vertaald als "klein".
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ , mais oui, mon petit, c'est vrai. ::))
hier ook niet in de betekenis van "klein".