Wie weet er een duidelijk maar volledig boek over de tweede wereldoorlog..?

Om geïnteresseerde jongeren het goed te laten begrijpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud is de geinteresseerde jongen?

Het beste antwoord

''De bezetting in een notendop'' een beknopt boek over de bezetting in Nederland tussen '40 en '45.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben bang dat =als ik je vraag letterlijk neem= geen boek is dat volledig en duidelijk de IIe wereld oorlog beschrijf.
Dr. Lou de Jong heeft er zijn levenswerk van gemaakt om "Het Koninkrijk tijdens de IIe Wereld Oorlog vast te leggen. Het werd een encyclopedisch werk van 14 delen.

bron
Universiteit van Leiden
Digitale editie

Het NIOD heeft ervoor gekozen de meest uitgebreide editie te digitaliseren, ook wel de wetenschappelijke editie genoemd. Deze verscheen in een oplage van slechts een paar duizend exemplaren, en is hierdoor moeilijk verkrijgbaar. De volledige editie is per band te downloaden in PDF-formaat, zowel in kleur als zwart-wit. Binnen deze PDF's is het mogelijk op woordniveau te zoeken. Wegens copyright-restricties is het beeldmateriaal niet opgenomen. Wel is dit vrijwel allemaal te bekijken via Beeldbank WO2.

Raadplegen

U kunt de online editie van Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlograadplegen via de Catalogus (tabblad Find Databases).

Ga direct naar Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog.

De Jong kreeg de opdracht in 1955 van de minister van Onderwijs, kunsten en Wetenschappen. Het eerste deel was klaar in 1969. Hij dacht in 1970 klaar te zijn met alle delen maar stelde dat bij tot 1980. Het werd uiteindelijk 1988.
Er kwamen 12 delen uit verdeeld over 26 banden. Tevens een dun deel Bijlagen, met 100 pagina's verwijzingen op de 12 delen en een register. In 1991 verscheen deel 14, Reacties, onder eindredactie van prof. dr.J.Th.M Bank en prof. dr. P Romijn.
Maar om nu te stellen, dat daarmee de volledige geschiedschrijving van Wereld Oorlog II is beschreven is wel erg voorbarig. Ik ben bang dat men daarover voorlopig niet over uitgeschreven is. Ga maar na, dat Nederland nog steeds gewikkeld is in de dramatiek van schadevergoeding aan Indonesiërs tijdens de Japanse bezetting van het voormalige Nederlands Indië tijdens de IIe Wereld Oorlog..