keizer Costijn de Grote keerde zich tot het Christendom (312 c.j) daardoor kreeg de Christendom meer voorrechten en een van zijn opvolgers: Theodosius 1 maakte het Christendom tot staatsgodsdienst.
zo werd het Christendom steeds bekender.

De Romeinse godsdienst was niet het Christendom. Romeinen waren heel ruimhartig in religies. Zo lang ze maar niet in conflict kwamen met de Romeinse overheid.
Het Romeinse geloof had niet met 'geloven' te maken.

hiermee beantwoord ik niet je echte vraag, maar het is dusd wel zeker dat de Romeinen niet het Christendom naar Nederland hadden gebracht.

Toegevoegd na 50 seconden:
hiermee beantwoord ik niet je echte vraag, maar het is dusd wel zeker dat de Romeinen niet het Christendom naar Nederland hadden gebracht.

moet weg srry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Engelse monnik Willibrord kwam in 690 naar Nederland met als doel de Friezen te bekeren.
12 jaar geleden
De eerste christenen waren hier al met het Romeinse Rijk, de Saksen en de Friezen werden het laatst 'gekerstend'. De verspreiding kwam dus eerst door het Romeinse Rijk en later nog weer na de val van het West-Romeinse Rijk door de christelijke missionarissen die naar Germaans grondgebied trokken:

Door de aantrekkelijkheid van het geloof en de eenheid van het Romeinse Rijk kon het geloof snel worden verspreid. Dat had tot gevolg dat in het Romeinse Rijk het christendom in 311 werd erkend en in 381 zelfs tot staatsgodsdienst werd verheven, waarna het christendom geleidelijk in heel Europa staatsgodsdienst zou worden.

Al voor de aftakeling en definitieve val van het West-Romeinse Rijk trokken christelijke missionarissen naar Germaans grondgebied om de bewoners te bekeren. Hierdoor verdwenen de verschillende Germaanse religies geleidelijk. De Saksen en de Friezen bleven nog lang aan hun godsdienst vasthouden, maar de Friezen waren in 772 definitief verslagen door de Franken en dus daarmee gekerstend; de Saksen werden tussen 772 en 804 door de Franken onder leiding van Karel de Grote tijdens de Saksenoorlogen met geweld bekeerd tot het christendom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle geeft een bijna juist antwoord. Constantijn De Grote, keizer van Rome tekende in 313 het Edict van Milaan, waarbij de christenvervolging werd stopgezet.
In 381 verklaarde Theodosius op het Concilie van Constantinopel de geloofsbelijdenis van Nicea uitsluitend geldig, dat was het christendom.