Hoe maakte men rond 1400 vuur?

Heeel vroeger deed men dat met die twee stokjes. Maar hoe ging dat in de Middeleeuwen?
Ik neem aan dat men dat in de lage landen rond die tijd niet zo deden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vuurstenen?

Antwoorden (3)

men maakte gebruik van de tondeldoos, de voorloper van onze lucifers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tondeldoos
12 jaar geleden
In de prehistorie kenden ze twee manieren: droog hout wrijven en stenen tegen elkaar slaan.

Houtwrijving

Wanneer je twee stukken hout langs elkaar wrijft, komt er veel hitte vrij en ontstaat een soort houtpoeder. Door te blazen gaat de smeulende massa gloeien. Als je zorgt dat er tondel onder ligt, gaat ook die gloeien. Tondel is een licht ontvlambaar materiaal, bijvoorbeeld lisdoddenpluis, de hoed van de tondelzwam, of niet geheel verkoold linnen of katoen. Op deze manier maakten mensen in de prehistorie hun eerste vuren.

Stenen slaan

Een andere manier van prehistorisch vuur maken, is het vuur slaan met behulp van stenen. Daarvoor is een aambeeld nodig, een tondel en een vuurslag. Dit laatste is een stuk staal waarmee je vonken uit een vuursteen slaat. Er zijn twee manieren: de slagijzermethode en de zwavelkiesmethode. Bij de slagijzermethode schamp je met een vuurslag over een steen. De vonken die daarbij ontstaan zorgen, in combinatie met de tondel, voor vuur. Bij de zwavelkiesmethode sla je geen vonken, maar maak je gebruik van wrijving. De deeltjes die van de steen loslaten, verbranden meteen door het hoge ijzer- en zwavelgehalte.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.mijnhaard.nl/geschiedenis/7/Vuur_maken_in_de_prehistorie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de 14e/15e eeuw prehistorie? Nee. Dan is dit dus geen antwoord op de vraag. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraagsteller heeft het over de middeleeuwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Late middeleeuwen, begin renaissance. In ieder geval niet prehistorie lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..klare taal haha...
Daarvoor gebruikte men onder meer de vuurslag.
Een vuurslag is een ijzeren staafje waarmee, met behulp van een vuursteen en tondel (een droge makkelijk brandbare stof zoals gedroogd mos of zwam), een vuur kon worden gemaakt. De vuurslag wordt in de lengte langs de vuursteen gehaald en ijzerdeeltjes doen vonken rondstuiven. De vuurslag is het zinnebeeld van de Orde van het Gulden Vlies en komt ook prominent voor in het ridderkruis van de Militaire Willems-Orde.
Bronnen: