Op 15 mei 1940 werden de eerste anti-joodse maatregelen getroffen. Een daarvan was dat ze vanaf 1 juli niet meer lid mochten zijn van de Luchtbeschermingsdienst.

Iedere Jood moest zich laten registreren. Dat was niet eens gratis, het kostte één gulden.

In 1941 werden steeds meer anti-joodse maatregelen in gevoerd. Zoals dat de bedrijven van Joodse eigenaren moesten toezicht krijgen van een `Verwalter`. Dat werd in Maart ingevoerd. In April werd de wet dat alle Joden hun radio moesten inleveren ingevoerd.

Ook was er een regel dat alle Joden van 14 jaar of ouder een grote J op hun paspoort moest laten zetten, zo konden ze bij inspecties hun geloof niet achterhouden. Veel mensen wilden dus een ander paspoort. Dan waren er mensen die een paspoort vervalsten. Die noemde ze zwartwerkers.

Op 3 Mei kwam er weer een regel deze keer was het dat de Joden een gele ster op hun kleding moesten dragen. Ook hiervoor moesten ze betalen.

De Joden mochten niet meer overal komen waar ze wilden, zo stonden er op borden:

Verboden voor: honden en Joden.

Dit was heel erg discriminerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima geformuleerd!!

Andere antwoorden (5)

Als Duitsland de oorlog had gewonnen, zag het er slecht voor ze uit. Het was de bedoeling om ze uit te roeien. Wat een ziek idee. Maar daar is ieder normaal gezond denkend mens nu wel achter gekomen denk ik. Zo niet dan hebben we de laatste 6000 jaar niks geleerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Het aantal niet normaal gezond denkende mensen is helaas met sprongen toegenomen in onze maatschappij.
Toen Adolf Hitler aan de macht kwam in Duitsland, werd het met de dag slechter voor de joden, in het begin was het nog niet zo erg maar opgegeven moment mochten joden geen eigen zaak meer hebben ( en als ze die wel hadden werd die wel vernietigd door de bevolking ), ze mochten niet met ariers naar dezelde school, ze mochten geen les geven een niet-joden, ze mochten velen winkels niet in, ze mochten niet naar zwembaden, opgegeven moment mochten de Joden zich zelfs niet meer voortplanten met niet-Joden.

Ze mochten zoveel niet dat ik nog veel langer kan doorgaan , maar je begrijpt het principe denk ik wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joden mogen maar beperkt werkzaam zijn in vrije beroepen.
Joden worden verplicht om hun radiotoestellen in te leveren.
Joodse kinderen moeten naar aparte, Joodse, scholen.
Joden mogen geen bezoeken meer brengen aan parken, dierentuinen, cafés, restaurants, hotels, pensions, schouwburgen, cabarets, variétés, bioscopen, sportinrichtingen, concerten, openbare bibliotheken, leeszalen of musea.
Openbaar onderwijs is voor joden verboden.

Autorijden en fietsen is ook voor Joden verboden.
Het was verboden voor Joden om buiten te komen zonder het dragen van de Jodenster.
Joden mogen geen rekening meer hebben bij de postgiro dienst.
Volledig reisverbod voor alle joden.
Joden mogen geen groenten in niet-joodse winkels kopen.
Elke sport voor joden is verboden.
Joden mogen na 20.00 uur 's avonds niet meer op straat zijn.
Telefoneren voor joden was ook verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de bus, supermarkt, radio hebben, uhm, gewoon eigenlijk bijna niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
supermarkten waren er nog niet in 1939
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
winkels in ieder geval, groente boer enzo.
ronron1212
12 jaar geleden
ja die hadden ze wel maar als je antwoord geeft doe het dan goed.
Joden mochten eigenlijk gewoon niet meer bestaan of leven.