Waarom zeggen ze: De atoombom die ontplofte "boven" Hiroshima?

Ik bedoel een bom ontploft toch zodra hij op de grond komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De atoombom kwam op 580 meter boven de grond tot ontploffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit bij stil gestaan, goeie vraag +1

Het beste antwoord

nee een atoombom en zeker die van Hiroshima ontplofte op meer dan 500 meter hoogte
de drukgolf was daarom krachtiger
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wordt de ontsteking geregeld dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o.a. met een combinatie van timers (zodat ie niet te vroeg..) en drukschakelaars (hoogtemeting)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx.
Had ik nooit geweten.

Andere antwoorden (4)

Een zeer krachtige bom heeft meer effect als ie op hoogte afgaat.
Anders zou ie een (relatief kleine) krater slaan, zo treft ie een veel groter gebied.

In het geval boven Hiroshima ging ie af op 580 meter.

Meer over de werking van deze bom in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bom is afgegooid aan een parachute en tot ontploffing gebracht in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een tijdmechanisme wordt een atoombom tot ontploffing gebracht. Het doel is namelijk niet dat een atoombom inslaat op een gebouw, een vliegveld, etc. De opzet is namelijk dat er een vuurbal OP GROTE HOOGTE terechtkomt (10-11 kilometer). De ontstane paddestoel (deze zie je meestal op de Hiroshima foto's) wordt breder en breder. Hierin zitten de RADIOACTIEVE DELEN, die op een zo groot mogelijk terrein dienen neer te komen. Een soortement radioactieve regen ( = fall out ). En wanneer deze de aarde en haar bebouwing raakt, heeft deze een vernietigende werking. ANTWOORD : om op je vraag terug te komen de atoombom kwam op 578 meter boven de stad tot ontploffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Viridiflavus maakt een goed punt in zijn commentaar op het antwoord van Kafka door te vertellen dat het niet het doel was om de radioactieve stof te verspreiden. De effecten van de radioactiviteit kende men destijds niet goed genoeg om dat als primaire effect aan het wapen toe te kennen.
Ook hoger had inderdaad geen zin omdat de kracht van de ontploffing in de ruimte zou verdwijnen. Om diezelfde reden is ook geen zwaardere bom gebruikt.

De belangrijkste reden waardoor besloten werd om de bom niet op de grond maar op c.a. een halve kilometer daarboven te laten ontploffen, is het feit dat er een DUBBELE schokgolf ontstaat wanneer de bom in de lucht tot ontploffing zou worden gebracht en daardoor werd de vernietigende kracht aanzienlijk vergroot.

De bom werd aan een parachute afgeworpen. Niet omdat de bom in de lucht gedetoneerd zou worden, maar omdat de Enola Gay anders niet voldoende tijd had om weg te vliegen. Doordat de parachute de valtijd van de bom verlengde, kon de bemanning buiten het gevarengebied komen. De bemanning heeft wel beide schokgolven gevoeld, maar dit had door de afstand geen nadelige effecten meer voor het vliegtuig.