Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat wordt bedoeld met de uitdrukking; tornschool?

Mijn schoonmoeder inmiddels al 19 jaar overleden, was als meisje niet zo geschikt voor school te beweeglijk en te grappig, niettemin is ze later zeer geslaagd als verkoopster van kleding in een groot warenhuis.
Mijn ex-man vertelde een keer dat ze haar vroeger hadden gedreigd; '' Als je je niet goed gedraagt moet je naar de tornschool!'' Ik denk dat het een uitdrukking uit Brabant is. Weet iemand wat die uitdrukking betekent. Ik zou het na al die jaren toch graag weten, mijn dochter lijkt ook een beetje op haar oma.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
526

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het te maken heeft met een naaischool, waar meisjes leerden voor naaister en vooral aan het werk moesten als verstelster [het vermaken ] van kleding.
Daarbij moesten veel oude naden losgetornd worden.

Dan leer je wel stilzitten!!

Ik ben niet naar de tornschool geweest, en ik naai en vermaak graag kleding, maar aan tornen heb ik nog steeds een broertje dood [ een hekel,dus].

Toegevoegd na 54 seconden:
Als mijn zonen of schoondochters een zoom uitgelegd willen hebben, dan mogen ze van mij eerste zelf de oude naad lostornen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken de uitdrukking niet maar ik denk dat het van het woord tornen afkomt. Tornen is het loshalen van steken van een draad waarmee iets vast genaaid zit. Tornen komt ook terug in het zinnen als; Daar mag niet aan getornd worden.

Het zou kunnen dat er een tuchtschool mee bedoeld werd.Daar werd natuurlijk wel getornd aan de lastige kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat ze bedoeld hebben TURNschool, ofwel een turnopleiding, omdat ze zo beweeglijk was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding