De grens van het Romeinse Rijk liep door heel Europa. In het noorden liep deze limes vanaf de Noordzee langs de Rijn (natuurlijke grens en ook nog eens een een belangrijke transportlijn voor de Romeinen) en Donau naar de Zwarte Zee. In het zuiden vormde de Sahara een natuurlijke grens tegen invallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
(Zie afbeelding zodat je een goed beeld krijgt van deze zogeheten limes). De grenzen werden bewaakt door soldaten in wachttorens. In soldatenkampen waarin deze wachttorens stonden, was zo'n 600 man ondergebracht.