Hoe werden de hutten van jagers en verzamelaaars gemaakt?

Wij doen een spreekbeurt over de eerste tenten en hutten in de prehistorie . we hopen op een snel antwoord. We willen vooral weten hoe de hutten en tenten vroeger in de prehistorie gemaakt werden

xxx
Marie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DAn google je toch even...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hebben we gedaan maar we vinden geen goede antwoorden alleen hoe ze leefde niet hoeze leefden meer niet.....

Antwoorden (1)

Van twijgen ( gevlochten) en soms afgedicht met huiden, het moest licht en draagbaar zijn, ze trokken. Jagers verzamelaars bleven niet op één plek - want dan is het eten opgegeten en de dieren ook. Denk maar aan de Indianen met hun teepees, die kan je ook in een wip opvouwen. Der huidige Samen -Lapland- hebben ook van die mobiele tenten.
Zodra de mensen sedimentair werden ( dus een vaste woonplaats kregen), bouwde men van hout en klei of gevlochten takken en een strooien of grasdak een huis, vaak een ruimte waar het vee ook stond. Of men zat in een grot.
De jagers verzamelaars zullen ook hele vaak gewoon buiten hebben geslapen met helemaal geen hut of niks.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb op Mallorca ook prachtige scheepsvormige stenen ( "naviforme") huizen gezien ( de resten daarvan, uiteraard). Dat waren dus ook sedimentaire volken. De stenen werden gezocht en opgestapeld tot dikke en oerdegelijke muren die 5000 jaar later nog herkenbaar zijn!.

Toegevoegd na 4 uur:
Sedimentair is het verkeerde woord, het is sedentair. Sorry!
Als je wilt zien hoe replica's van huizen uit de steentijd er uit zien, kijk dan eens op www.hunebedcentrum.nl , dat is het Hunebedcentrum in Borger in Drenthe. De hunebedden zelf zijn, zoals je natuurlijk weet, graven, maar ze hebben er buiten ook een paar reconstructies van huizen gemaakt.