Hoe zijn de Provincies in Nederland ontstaan?

Ik vroeg het me gister ineens af, waar zijn de provinciale grensen door ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Sinds wanneer bestaat Nederland? Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Er wonen al heel lang mensen op het grondgebied van het huidige Nederland, maar lange tijd kun je hen geen Nederlanders noemen .

De Britse historicus Jonathan Israël begint zijn boek over de geschiedenis van Nederland in 1477. Dat was het jaar waarin een aantal gewesten van het Bourgondische rijk in opstand kwamen tegen het Bourgondische centrale gezag. Tijdens deze opstand dwongen zij op 14 maart 1477 het Groot Privilege af. Dit hield o.a. in dat de gewestelijke staten bijeen konden komen zonder toestemming van het Bourgondische bestuur en dat het Nederlands in Holland en Zeeland de officiële bestuurstaal werd.

Het begin van Nederland ligt dus eigenlijk in Frankrijk, om precies te zijn in Bourgondië, bij Filips de Stoute. In de loop van een paar eeuwen erfden, kochten en veroverden hij en zijn erfgenamen een groot gebied.
Het is te veel om alles hier te schrijven, maar klik onderstaande link even aan, en je ziet de gehele geschiedenis, hoe door aankoop en verkoop de Nederlandse provincie's zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste provincies in Nederland en België vormen de voortzetting van de autonome gewesten uit de federatieve Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De bestuurlijke verantwoordelijkheid van de gewesten is na de napoleontische bezetting niet hersteld, daar het nieuwe Koninkrijk der Nederlanden zich naar richtlijn van het Congres van Wenen als eenheidsstaat moest ontwikkelen. Met name in die provincies die een lange eigen politieke en culturele traditie kennen, is de gewestelijke identiteit nog sterk. In cultureel heterogene provincies als Gelderland en Overijssel is nooit een provinciale identiteit ontstaan. De sterk verstedelijkte provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en in mindere mate Antwerpen hebben in de late 19e en 20e eeuw het voortouw genomen in de culturele gelijkschakeling in de nieuwe eenheidsstaat.

Geen voortzetting van voormalige gewesten en als zodanig een uitzondering op het bovenstaande zijn de provincies Limburg (in Nederland en België) en Luxemburg (België), die als bestuurseenheid niet verder teruggaan dan de 19e eeuw. De opdeling van het gewest Holland in de huidige provincies Noord- en Zuid-Holland dateert van 1840. De opdeling van de Belgische provincie Brabant in de huidige provincies Waals- en Vlaams-Brabant dateert van 1 januari 1995.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met enige zekerheid kan men stellen dat de hertogdommen en de graafschapen van de 15 de eeuw voorlopers zijn van de huidige provincies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip provincie zoals wij dat nu kennen dateert uit 1814, toen de eerste grondwet tot stand kwam na de Franse overheersing en Nederland een koninkrijk werd. Die grondwet gaf de provincie een "eigen" plaats in het Nederlandse staatsbestel. Maar de provincie was veel minder zelfstandig dan de gewesten onder de "Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden" waren geweest. "Den Haag" kreeg in de nieuwe eenheidsstaat veel meer te vertellen. De bestuurders en politici van toen wilden voorkomen dat net als vóór 1795 de dienst op allerlei gebied in de hoofdsteden van de provincies zou worden uitgemaakt. Zo deed in elke provincie de "Commissaris des Konings" zijn intrede.