Waarom is de vlag van Tsjechië exact hetzelfde als die van Tsjechoslowakije?

Qua kleuren en profiel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Omdat Slowakije is afgescheiden van Tsjecho-Slowakije. De laatste ging door onder de naam Tsjechië.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk in de Wikipedia onder Tjechoslawakije. Kijk onder tijdlijn naar de daar aangegeven situatie.

Vlag van het Protectoraat Bohemen en Moravië
Tsjecho-Slowakije ging in eerste instantie een rood-witte vlag gebruiken. Deze kleuren zijn zoals hierboven vermeld is afkomstig uit het oude wapen van Bohemen. De blauwe driehoek werd op 30 maart 1920 toegevoegd omdat de wit-rode tweekleur te sterk leek op de vlag van Polen en omdat zij dezelfde kleuren had als de vlag van Oostenrijk (waar Tsjecho-Slowakije tot 1918 deel vanuit maakte). Het blauw is afkomstig uit de vlag van Slowakije
De Tsjecho-Slowaakse vlag van 1920 zou tot het einde van deze staat in 1993 in gebruik blijven, en daarna dienst blijven doen als Tsjechische vlag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) lag het gebruik van de vlag echter aan banden, aangezien Tsjecho-Slowakije uit elkaar was gevallen en het gebruik van de vlag vanaf 6 oktober 1939 verboden was. Slowakije was een Duitse vazalstaat, terwijl het Sudetenland krachtens het Verdrag van München bij Duitsland werd gevoegd. De rest van Tsjechië werd het Duitse Protectoraat Bohemen en Moravië. Dit protectoraat gebruikte vanaf 6 oktober 1939 een horizontale wit-rood-blauwe driekleur, waarin het wit en rood voor Bohemen stonden en het blauw voor Moravië. Overigens bleven Geallieerde Tsjechoslowaakse troepen in het buitenland gebruik maken van de vlag uit 1920.
Het "Slowaakse" blauw bleef ook in de "nieuwe" Tsjechische vlag van 1993 gehandhaafd. Slowakije was daar niet blij mee. Nog voor de splitsing werd namelijk door het Tsjecho-Slowaakse parlement vastgelegd dat geen van beide toekomstige staten de Tsjecho-Slowaakse vlag zou gebruiken. Tsjechië schond deze regel, maar beschouwde die als een "regel van een staat die niet meer bestaat." De versie zonder blauw wordt nog gebruikt als vlag van Bohemen.