Hoe komt Adolf Hitler aan het geld voor de II-W.O?

Duitsland zat toch in een crisis? Hoe kan het dat Duitsland zó snel zóveel voertuigen en machines kon maken, en oorlog kon voeren?

Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar andere landen waren veel verder dan Duitsland (Engeland, Frankrijk, Amerika) en toch komt Duitsland uit het niets op..

Hoe is dit mogelijk, en hoe heeft Hitler Duitsland zo financieel sterk gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Hitler liet Duitsland in korte tijd industrialiseren. Hij liet in het hele land snelwegen en fabrieken oprichten. Door de goedkope arbeidskrachten was het ook mogelijk om de wapenindustrie op te laten leven.
Hitler had zelf veel geld verdiend met de verkoop van zijn boek Mein Kampf.

Toegevoegd na 2 dagen:
Volgens mij snappen veel mensen mijn tweede punt over Mein Kampf niet, hierbij een uitleg.
Na de mislukte putsch die Hitler in 1923 pleegde werd hij zoals bekend opgesloten in zijn gevangenis/salon in Landsberg. Hier begon hij te schrijven aan Mein Kampf. In de twintiger jaren was dit nog geen commercieel succes, maar dat veranderde naarmate de burgeroorlog die in Duitsland woedde ondergronds ging leven. De verkoop van het boek steeg zo dat Hitler een jaarsalaris had van circa 1 miljoen reichsmark. Hiermee kon hij de NSDAP voorzien in het geld dat zij hard nodig had om de nazi- geest te verspreiden. Zo kon Hitler met zijn eigen vliegtuig wel twintig steden per week bezoeken en zijn toespraken laten opnemen op film. Toen hij door deze enorme campagne uiteindelijk aan de macht kwam kon hij proberen het land er economisch bovenop te helpen. In 1936 werd daarom Görings vierjarenplan gelanceerd. Hiermee wilde hij het sterkste militair- industriële land van Europa worden. Dit was gebaseerd op het vijfjarenplan dat Stalin al veel eerder had ontworpen. Hitler is er hierdoor in geslaagd om de zes miljoen werklozen in Duitsland allemaal aan het werk te zetten. Het was echter niet de oorlogsindustrie die Duitsland de economische impulsen gaf, dat kwam pas later, het waren de infrastructurele projecten zoals de havens, vliegvelden en de befaamde autobahn. Dit zette miljoenen arbeiders aan het werk. Hitler maakte daarom van zijn volk niet alleen boeren en arbeiders maar ook consumenten. Opeens kon het Duitse volk thuis radio luisteren en live uitzendingen van de Olympische Spelen van 1936 zien.
Kort samengevat maakte Hitler door de groei van de infrastructuur van een werkloos land een consumptiestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Hitler had zoveel boeken verkocht dat hij een straatarme natie weer op de been kon helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die goedkope arbeidskrachten is eigenlijk al het hele antwoord deze arbeiders kwamen voort uit de organisation todt en de reichsarbeidsdient waarvan de laatste verplicht was, deze mensen bouwden de wegen etc. dus van mij een plusje enige minpunt aan dit antwoord is het feit dat duitsland 1 van de eerste goed geïndustrialiseerde landen terwereld was dus men hoefde niet meer te industrialiseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nkvd, Duitsland's economie lag plat nadat Elzas Lotharingen en vele grondstofgebieden waren afgenomen (verdrag Van Versailles). Dus volgens mij klopt het antwoord wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer interresant, dit was ik nog nergens tegengekomen en wist ik niet. Ik zal het nog wel even nazoeken, maar dit anwoord vind ik daarom het beste.

Andere antwoorden (1)

IK heb altijd geleerd op school. Hitler was slecht, maar heeft duitsland geholpen door te industrialiseren, doordat hij wapens enzo moest hebben, kwamen daar fabrieken voor , waar mensen moesten werken. Hitler kwam bijvoorbeeld ook met de kinderbijslag.