Waarom profiteerde de adel in de gouden eeuw van de handel die andere mensen verrichten? Leidden ze de projecten?

Ik heb met geschiedenis geleerd dat de adel de handel als 'ver beneden hun stand' beschouwden. Maar dat ze wel profiteerden van de arbeid die anderen verrichtten. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De adel kon zich verrijken in de handel vanwege sleutelposities. Zij waren eigenaar van panden, schepen of zelfs havens. Zij zaten in het stadsbestuur waar er markten werden gehouden en belastingen werden geïnd. Het was hun geld dat gebruikt werd voor investeringen, leningen of goederen waarover zij rente of een winstpercentage kregen. Zij onderhielden de internationale handelscontacten want alleen zij hadden toegang tot deze kringen. Zij zaten in de banken, de aandelen en de obligaties. Kortom de sleutelposities aan de bovenkant van de piramide. Ook al hielden ze niet van het lagere volk zij wisten dat handel weelde bracht. Degenen die dit niet doorhadden bleven alleen rijk in naam.

Het beste antwoord

In de middeleeuwen leefde men volgens een standenmaatschappij. Er waren 3 standen: de adel, de clerus en "het plebs", de boeren. de adel had het systeem van vazallen: de koning had enkele kroonvazallen: hij verdeelde zijn land in enkele stukken en wees dit toe aan enkele van zijn vertrouwelingen (meestal werden deze kroonvazallen ook wel graven genoemd) . Deze hadden op hun beurt dan weer vazallen onder zich (hertogen) die een deel van het land toegewezen kregen en er voor moesten zorgen dat het land vruchtbaar werd gehouden, dat er tol werd geheven, ordehandhaving,... maar ook dat het landbouwland oogst opbracht. dit systeem ging helemaal tot onder, bij de burchtheren, een beetje de hedendaagse burgemeesters. deze hadden lijfeigenen (eigenlijk gewoon een ander woord voor slaven) wonen op hun land die het land bewerken in dienst voor hun heer. er waren ook "lokale boeren"; vrije mannen die het land mochten bewerken in ruil voor een deel van hun oogst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De adel kreeg een gedeelte van de oogst van de boeren, die de grond van hen pachtten of die gewoon hun slaaf waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt niet hoor, er was in de Republiek geen feodale traditie, dat is zelfs een van de redenen dat de Gouden Eeuw kon ontstaan.