Wanneer en waardoor werden de stadspoorten in Europa afsgeschaft?

Betekende de stadspoorten dan ook dat je als je bijvoorbeeld te laat in de stad aan kwam dat je dan de nacht buiten (de stad) moest doorbrengen? Moest je bijvoorbeeld voor het donker of zoiets binnen zijn?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

De meest voor de hand liggende rede om stadspoorten af te schaffen en dergelijke vestingwerken te slopen is denk ik de uitvinding van buskruit en het doel waarvoor het werd gebruikt. Onder andere om kogels af e schieten. Kanonkogels. Maar ook om bommen te maken die grote schade konden aanrichten en toen er vliegtuigen kwamen om over die poorten heen te vliegen hadden ze helemaal geen nut meer. De technische ontwikkelingen in de krijgskunde maakten de poorten als onderdeel van het vestingwerk overbodig en nutteloos.

Toegevoegd na 4 uur:
Op je aanvullende vraag weet ik niet beter te antwoorden dan dat boeren burgers en buitenlui die buiten de stadspoorten woonden, bescherming zochten bij hun kasteelheer of in de meest nabij gelegen stad hun schuilplaats zochten, vluchtten of zorgden voor een soort zelfverdediging. Eigenlijk zoals wij het nu zouden doen. Alleen de middelen zijn veranderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Goede aanvulling. Weet je misschien ook waarom dorpen geen muren hadden?

Andere antwoorden (2)

Dat hangt natuurlijk van het land af.

In Nederland zijn vele vestingwerken, en daarmee ook de poorten verdwenen na de vestingwet van 1874. Toen werd de verdediging van Nederland anders georganiseerd en mochten vele steden hun vestingwerken ontmantelen.

Maar voor die tijd waren in verschillende steden de vestingwerken al (deels) afgebroken, bijvoorbeeld Arnhem en Utrecht (beide rond 1830).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het tweede deel van je vraag te beantwoorden: Ja, de poorten gingen 's avonds dicht, zodat er geen ongewenste mensen binnen konden komen. Ik weet niet of het tijdstip van sluiten fluctueerde met de seizoenen of dat er elke dag een vast tijdstip was. Je moet bedenken dat het vroeger 's nachts echt heel donker was en dat niemand dan buiten wilde zijn omdat dat levensgevaarlijk was. Wie wel buiten was was een enorm domme waaghals of een misdadiger, zo was de redenering. En dan kon je als fatsoenlijk oppassend mens dus beter binnen blijven.
In Doesburg luidt om 9 uur 's avonds de papklok, een nostalgische knipoog naar vroeger, toen de papklok de bewoners die zich buiten de poorten bevonden eraan herinnerde dat de poorten gingen sluiten en dat het na een laatste bord pap tijd was om te gaan slapen.