Hoe heette de wet die Elisabeth 1 van engeland aannam, die neerkwam dat men stopte met de vervolging van katholieken en dissidenten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

de wet heet zoals je hier onder in het artikel kan lezen : Act of Uniformity.

Elizabeth omringde zich vanaf het begin van haar bestuur met deskundige adviseurs, van wie sommigen gedurende het grootste deel van haar 44-jarige regeringsperiode bij haar zouden blijven. Het eerste probleem dat ze aanpakte, was religie. Ze besloot, zoals het National Maritime Museum opmerkt, „de Reformatie in ere te herstellen en een anglicaanse kerk te vormen die noch katholiek, noch extreem protestants was”. Als tegemoetkoming aan degenen die nooit een vrouw als hoofd van de kerk zouden accepteren, werd ze in plaats van het absolute hoofd, de hoogste bestuurder ervan. Vervolgens nam het parlement de Act of Uniformity aan, een wet waarin de opvattingen en gebruiken van de anglicaanse kerk werden vastgelegd, maar waarin wel bepaalde katholieke ceremoniën behouden bleven. Het was onvermijdelijk dat deze middenweg niet erg in de smaak viel bij de meeste katholieken en de strengere protestanten (puriteinen).