Wie weet hier meer over? tekening met caritas nach einem gemalde von peter paul rubens staat onder de tekening. in de tekening staat 1943 Pasch.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volgens het klassieke verhaal was Cimon tot de dood door uithongering veroordeeld en in de gevangenis geworpen. Zijn dochter Pero kwam hem geregeld opzoeken en voedde hem met haar moedermelk. Pero's optreden werd gewaardeerd als een toonbeeld van onbaatzuchtige liefde van kinderen voor hun ouders. De vele voorstellingen van Pero die haar vader de borst geeft werden aangeduid als ‘Caritas Romana’. Ook Rubens heeft de scene in de gevangenis in beeld gebracht op enkele schilderijen.

Kennelijk heeft een tekenaar Pasch zich in 1943 laten inspireren door een van die schilderijen van Rubens, en deze tekening gemaakt.
Amadea
11 jaar geleden
Letterlijk staat er dus: "Caritas" naar een schilderij van Peter Paul Rubens.
De tekening is gemaakt door ene Pasch in 1943.

Op zich een mooie tekening. Maar van de tekenaar Pasch is niets te vinden.
Heel misschien is de dame in deze link: http://hellepasch.exto.nl/index/12447474_Wie+ben+ik.html#.UUUTWTfJhug een familielid van de tekenaar?

Misschien iets om nader uit te vinden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je ook de schilder geven.
De schilder van dit schilderij is Clemens Pasch 1910 - 1985.
Hij was voornamelijk een beeldhouwer maar hield er van om na inspiratie van andere schilders zelf ook wat te schilderen.

Deze prent is een replica van voor mij onbekend werk van zijn hand.
Dit werk is naar alle waarschijnlijkheid getekend toen hij aan de Akademie der Bildenden Künste in München studeerde.

Er zijn veel werken van Pasch. En de Pasch die in de link wordt genoemd is geen Familie van deze in Duitsland beroemde kunstenaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel in de link van de persoon hier boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hooguit dat haar mán familie is, want die draagt de achternaam Pasch.
caritas staat voor Christelijke naastenliefde en barmhartigheid (al dan niet uit boetvaardigheid?).
De tekening die hier wordt vertoond zou doen vermoeden dat er sprake is van een detail uit een groter geheel, getekend of geschilderd door P.P. Rubens met als thema CARITAS.
Ik heb onder een dergelijke titel geen tekening noch schilderij van Rubens met dit onderwerp kunnen vinden.
Gezien de jaarduiding'1943 Pasch' is het wellicht zo, dat iemand NN in een gevoelige bui de lieftallige afbeeldingen die Rubens vaak produceerde heeft getracht na te tekenen (vandaar nach Rubens) maar of het nu letterlijk naar een schilderij met de titel CARITAS van Rubens is getekend of dat het een detail is uit de vele vele afbeeldingen van de kunstenaar heb ik niet kunnen ontdekken. (Het lijkt een beetje op een eerder antwoord, zie ik))