Wie wouden er eigenlijk dat de sint-pieterskerk (in rome op het graf van Simon Petrus) gebouwd werd en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het is goed bedoeld en iK weet dat het kinderachtig is om taalfouten onder de aandacht te brengen maar "wouden" is echt geen nederlands. Moet zijn "wilden".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, daar leer ik dan weer van... bedankt! XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wouden is wel nederlands, het meervoud van woud!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wilde nederlandse wouden

Antwoorden (3)

Dat waren christenen die een monument wilden oprichten ter ere van Petrus. Net zoals men nog steeds monumenten maakt voor belangrijke mensen/gebeurtenissen. Toen werd dat gedaan in de vorm van een kerk.
12 jaar geleden
Daarvoor moet je eerst een stuk terug in de tijd.

Christenen werden lange tijd vervolgd door de Romeinen. Dit had meerdere redenen, die je zelf vast wel kunt opzoeken. Door de vervolgingen moest het christendom ondergronds leven; grote kerken zoals we ze nu kennen, bestonden toen nog niet. Het geloof werd in praktijk gebracht in verbouwde woonhuizen.

De vervolgingen stopten (in ieder geval voor even) toen keizer Constantijn de Grote, die zich na een gewonnen veldslag tot het christendom had bekeerd, in 313 n.Chr. besloot het christendom te tolereren. Het christendom kreeg hierdoor meer aanhangers en kon bovengronds het geloof belijden. Hiervoor waren wel nieuwe gebouwen nodig. Keizer Constantijn zette dus de bouw van de Sint-Pietersbasiliek in gang.

Geloofsgebouwen werden vaak gebouwd op symbolische plekken. Het christendom vormde hierop geen uitzondering. Je moet je indenken dat het christendom zich op dit moment nog moest 'bewijzen'; er was een duidelijke, symbolische hoofdkerk nodig. Men vond de graven en dacht dat één eenvoudig graf van de apostel Petrus was geweest. Petrus, als 'hoofdapostel' en eerste paus, was het grootst mogelijke symbool dat het christendom zich kon wensen. De grond werd gelijkgemaakt en de kerk werd op het graf van Petrus gebouwd, met Petrus' graf bij het altaar, het belangrijkste deel van een kerk.

Waarom hebben ze een kerk op Petrus' graf gebouwd? Er stond eerst lange tijd een gedenkteken, tot keizer Constantijn in 322 begon aan de bouw van de Sint-Pietersbasiliek, dus wat dat betreft is het een monument. Er werden waarschijnlijk ook missen gehouden bij het gedenkteken. Dan kun je zeggen dat de aantallen bezoekers simpelweg te groot werden en een kerk noodzakelijk was. Een andere reden is dat een kerk op Petrus' graf kon uitgroeien tot hét symbool van de christelijke overwinning, wat ook uiteindelijk zo geworden is. Ten slotte is er nog de dienst in de kerk zelf: mensen kwamen naar de kerk voor hun zielenheil. In deze kerk - op het graf van Petrus - waren ze dicht bij Petrus en daardoor dicht bij Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine aanvulling op het voorgaande: Petrus werd gekruisigd in het Circus Maximus en begraven buiten het Circus, langs de Via Cornelia op de Mons Vaticanus. Hier lag een begraafplaats waar, toen de Christenvervolgingen op gang kwamen, veel Christenen werden begraven.
Keizer Constantijn bouwde een basilica over de plek waar Petrus volgens de overlevering was begraven. Deze plek werd al aangeduid met een kleine kapel. In de loop van de eeuwen raakte deze basilica zo ernstig in verval dat eerst werd besloten hem op te knappen, en daarna om hem te slopen en te vervangen door wat wij nu kennen als de Sint Pieter.
Waarom er op de plek van Petrus' graf een kerk kwam is nogal logisch: Petrus wordt gezien als de stichter van de katholieke kerk, en wel vanwege een uitspraak van Jezus in het evangelie van Matteüs: "Jij bent Petrus, en op deze rots bouw ik mijn kerk" - in het Latijn: "Tu es Petrus, et super hanc petram aedificabo ecclesiam meam". Helaas voor de katholieke kerk is die uitspraak een toevoeging uit later tijd, Jezus heeft het nooit gezegd...
Nog een leuk weetje: de obelisk die op het St. Pietersplein staat is door de krankzinnige keizer Caligula uit Alexandrië naar Rome verscheept en in het Circus Maximus neergezet. Daarvoor moest een speciaal transportschip worden gebouwd dat het 300 ton zware geval kon vervoeren.