Hoe kon men vroeger in Egypte weten hoe een spermacel eruit zag? Zie foto!

Op een hieroglief in Luxor staat de volgende afbeelding. Hoe konden ze weten dat een spermacel er zo uit zag? Daarvoor heb je toch een microscoop nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Je mag daarbij niet uitsluiten dat men ook toen al kon Photoshoppen...
AWM
14 jaar geleden
Het hieroglyf stelt een ronde pot voor waar een straal water uit vloeit. De golvende streep kan ik uit m'n hoofd niet met zekerheid plaatsen, maar ik vermoed dat het een koeiehoorn voorstelt, ook een hieroglyf. Er werden er wel vaker 2 door elkaar heen geschreven. Het is niet een straal sperma of urine, zoiets heeft nooit een golf-vorm, altijd een vallende boog (zoals uit de pot).
De nabijheid van de penis is puur toeval.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ging te snel, geloof ik. De 'spermacel' is geen spermacel, maar gewoon een hieroglyf dat er toevallig op lijkt.

Toegevoegd na 3 uur:
Veel reacties, dus compleet dan maar? We zien, links, de elleboog van een priester die offert aan de (rechts) vruchtbaarheidsgod Min (altijd afgebeeld met “geëregeerde fallus”).
Onder de elleboog: een fragment tekst. ...irt abu... Oog en broodje = irt =voert uit.
Dan de niet-spermacel en de niet-straal (dus WEL het leeglopend potje en koehoorn) met de ‘beugel’ en drie streepjes= abu=de zuivering.
Daarnaast weer tekst: ...dj.nn.k...
Arm met offergave + twee watergolfjes=djnn=gaf en een korf-met-handvat=k=Gij. Gij hebt gegeven...
Bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het een soort kannetje waar iets uit wordt gegoten.