Is horus uit een maagd geboren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
rose
14 jaar geleden
Deze vraag hoort volgens mij bij religie thuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vraag bedoeld is als 'wat geloofden de oude Egyptenaren destijds' en niet als 'geloven jullie dat horus uit een maagd is geboren', mag hij van mij bij geschiedenis blijven staan.
rose
14 jaar geleden
@SuzyQ: Fijn, dat dat van jou mag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh?
rose
14 jaar geleden
Hoe maak je ook weer een knipoog? ;.)

Het beste antwoord

De mythes zijn daar niet heel duidelijk over. Een versie van het verhaal is dat Osiris door zijn broer Seth in stukken was gehakt en verspreid over de wereld. Zijn vrouw (en zus) Isis zocht de stukken weer bij elkaar, maar kon de penis niet vinden.

Toch zou zij door magie zich hebben laten bevruchten, mét het zaad van Osiris. Hoe dat in zijn werk zou moeten zijn gegaan (behalve het vage 'door magie') vertelt de mythe bij mijn weten niet.

De oorspronkelijke penis van Osiris zou dus in ieder geval niet aan de verwekking van Horus te pas zijn gekomen. Dat wil overigens niet zeggen dat Isis een maagd was. Ze was al vóór het hele in-stukken-gehakt-worden-drama de echtgenoot van Osiris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Moeder Isis is volgens de overlevering door haar eigen magie zwanger geraakt…...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor horus is niet geboren. Is maar een hand gemaakt afgod.
Hoe kan nou een steen geboren zijn. Er zijn 15 verschillende horusen in Egypte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Klopt. Verder nog: Isis maakte een penis van hout en blies die leven in, daarna bevruchtte ze zich daarmee in de vorm van een vogel. Kunnen vogels maagd zijn? En goden?
In ieder geval zegt het verhaal er niets over. Egyptenaren waren lang niet zo bezig met maagdelijkheid als wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele mythen uit het oude Egypte. Vaak spreken ze elkaar tegen. Dat maakt niet uit omdat het verhalen zijn met een symbolische betekenis.
Wat de maagdelijke geboorte van Horus betreft die lijkt op de mythe van Jezus en de maagdelijkheid van Maria. De symboliek hiervan is, dat de mens zowel geestelijk/goddelijk is als ook tevens stoffelijk. De geest ontstaat in de stof zonder de seksuele penetratie maar "immanent". Vandaar dat er veel mythe in alle culturen zijn over maagdelijke geboorten van halfgoden. In India bijvoorbeeld de geboorte van Karna de zoon van de god Surya en de prinses Kunti.
In een van de mythe vindt de geboorte van Horus tegelijk plaats met zijn moeder Isis en zijn vader Osiris. Zowel Osiris, Horus, Seth, Isis en Nephthys zoouden uit Noet is de hemelgodin Haar ouders waren de oden Sjoe (droge lucht) en Tefnut (vochtigheid). En die twee kwamen uit Atoem: het zijn, het al, het niets. Dat lijkt op sunyata de volle leegte of de letterlijke betekenis van Shiva: dat wat niet is.